Radio 90

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Słodkich snów. Krótki poradnik jak dobrze i zdrowo się wyspać

Facebook Twitter

Letnia aura dodaje nam energii. Jednak przed nami jesienne dni, które będą coraz krótsze, a nasz organizm będzie potrzebował regeneracji. Zdrowy nocny sen jest podstawą prawidłowego funkcjonowania. W końcu... skąd mamy wziąć siłę do działania?

fot. pixabay.com

Masz kłopoty ze snem? Jeżeli utrzymują się dłuższy czas, skontaktuj się z lekarzem. Efektami bezsenności lub płytkiego snu mogą być rozdrażnienie, spadek koncentracji, bóle głowy i ogólne zmęczenie. Może dojść również do poważniejszych konsekwencji, ale… może na początek spróbuj zastosować kilka naszych wskazówek! Czasem drobne zmiany, a mogą wpłynąć bardzo pozytywnie na jakość nocnego snu.

Łóżko to podstawa

Podstawowym warunkiem dobrego wypoczynku jest wygodne łóżko. Nie dla wszystkich jest to oczywiste. Spanie na kanapie niedostosowanej do nocnego snu nie jest dobrym pomysłem. Najlepiej wybrać łóżko z wygodnym i dopasowanym do Twoich potrzeb materacem. Jeżeli warunki nie pozwalają na łóżko, niech będzie to kanapa z funkcją spania. Za porządne miejsce do snu nasz organizm będzie nam wdzięczny.

Czas na sen

Dla naszego organizmu ważny jest rytm dnia i nocy. Staraj się go nie zaburzać. Kładź się i wstawaj o tej samej porze. Jest czas na aktywność, jest też czas na sen. Unikaj drzemek w ciągu dnia, sprawiają, że obniża się zapotrzebowanie na sen nocny, a to utrudnia zasypianie.

Ćwicz!

Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na wiele aspektów naszego życia – jednym z nich jest dobry i zdrowy nocny sen. Jednak pamiętaj, żeby robić to przynajmniej 5 godzin przed położeniem się, aby nie pobudzać organizmu krótko przed wypoczynkiem.

Elektronika do szuflady

Jaka jest ostatnia rzecz, którą robisz przed snem? Oby nie sprawdzenie poczty, śledzenie mediów społecznościowych, czy oglądanie serialu. Najważniejsza zasada – zasypiamy bez telefonu i telewizora. Nowoczesne technologie sprawiają, że nasz mózg nie wycisza się przed snem, bodźce sprawiają, że jesteśmy wciąż w stanie pobudzenia. Więc najpierw idzie spać telefon, telewizor, komputer, a dopiero potem Ty!

Jeżeli potrzebujesz zająć się czymś przed snem – wybierz książkę.

Temperatura

Najlepiej jeżeli w sypialni nie jest za gorąco, nie może być też zbyt zimno. Wiele zależy od naszych własnych preferencji, choć zalecana przez specjalistów temperatura do spania to około 20 stopni Celsjusza.

Lekka kolacja i kąpiel

Przed snem zjedz lekką kolację. Po ciężkim posiłku czujemy się źle. Dodatkowo zmusza to nasz układ trawienny do pracy w nocy, a przecież noc to czas na odpoczynek. Aby w pełni się rozluźnić weź dłuższą kąpiel.

Wygoda!

Ważna jest wygodna piżama i pościel. Zastanów się w jakich materiałach się relaksujesz. Niektóre osoby lubią satynę, inni bawełnę, a jeszcze inni flanelę. Materiał, z jakiego zrobiona jest piżama, czy pościel może mieć ogromny wpływ na jakość snu.

Przygotuj pomieszczenie

Przed nocą zadbaj nie tylko o siebie, ale też o sypialnię lub pomieszczenie, w którym śpisz. Wywietrz je, ogranicz zbędne zapachy i hałasy, tak, aby mieć warunki do relaksu. Niektórzy lubią zasypiać przy delikatnej muzyce lub odgłosach natury.

W celu wyciszenia niemowląt często stosuje się odgłos białego szumu, sen dziecka jest wtedy spokojniejszy.

Odpoczywaj, nie pracuj

Spełnienie wszystkich powyższych kryteriów nie pomoże jeżeli nie odetniesz myśli od obowiązków – domowych i zawodowych. Aby w pełni wypocząć wieczorem i w nocy, zaplanuj kolejny dzień, aby niczym się nie stresować. Nie pracuj w łóżku, aby Twój mózg kojarzył sypialnię tylko z relaksem.

No to jak? Życzymy słodkich snów!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj