Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Słuchacze pytają, policja odpowiada. Nowy cykl Radia 90. Oszustwa internetowe [WIDEO]

Facebook Twitter

Słuchacze pytają, policjanci za pośrednictwem Radia 90 odpowiadają. Zachęcamy Was do zadawania pytań, piszcie z czym macie problemy, w jakich sytuacjach potrzebujecie konkretnych wskazówek jak się zachować, gdzie, kiedy i do kogo zgłosić się po pomoc.

Każda wasza sprawa jest ważna, w ten sposób możemy pomóc innym, dając instrukcje jak radzić sobie np. w sytuacji kiedy stajemy się ofiarą przestępstwa. Radio 90 Wasze pytania będzie przekazywać mundurowym i na naszej stronie pojawiać będą się na nie odpowiedzi.

Temat na dziś: oszustwa internetowe!

Na Wasze pytania odpowiada młodszy aspirant, Patryk Błasik z Komendy Powiatowej Policji w Wodzisławiu Śląskim. Na początek wymieńmy metody najczęściej stosowane przez oszustów:

Patryk Błasik: Jest to metoda phishingowa, czyli polegająca na wyłudzaniu danych osobowych, danych dotyczących kart kredytowych, gdzie sprawca podaje się za jakąś osobę, instytucję, tworzy podejrzany link, który klikamy i podajemy te dane. Drugą z metod jest malware dotycząca złego oprogramowania, które często jest załączane do maili, które jest wymagane przy zawieraniu czy rejestracji na różne strony, czy wyjaśnieniu pewnych zdarzeń polegających na tym, że trzeba te oprogramowanie ściągnąć na swój komputer. Tak samo możemy stać się ofiarą cyberprzestępstwa korzystając z jakiś łatwych okazji, ściągając filmy, pliki z nieznanych źródeł przez aplikacje do swoich telefonów komórkowych.

Nasza słuchaczka Maria zastanawia się na czym najbardziej zależy oszustom internetowym: na naszych pieniądzach, czy na naszych danych? Bo wyłudzają jedno i drugie…

Patryk Błasik: Uważam, że w pierwszej kolejności oszustom zależy na naszych pieniądzach, drugim etapem będzie wyłudzenie naszych danych, które mogą posłużyć do zaciągania jakiś obowiązań na nasze dane, podawania się za nas, popełniane przestępstw, zakładania fałszywych kont, gdzie te oszustwa dalej się powielają. Myślę, że priorytetem jeżeli chodzi o tych sprawców cyberprzestępstw, to jest po prostu ściągnięcie od nas jak największej ilości gotówki.

Rafał prosi o konkretną radę: czego nie robić, by nie stać się ofiarą oszusta internetowego?

Patryk Błasik: Ja tutaj posiłkuje się wskazówkami przekazanymi przez NASK czy też CERT Polska, który odpowiada za cyberbezpieczeństwo w naszym kraju, który w takim przypadku radzi przede wszystkim włączyć w swoim urządzeniu tryb samolotowy, następnie sprawdzić z innego urządzenia czy nie doszło do kradzieży pieniędzy z naszego konta, czy też nie zostały wykonane jakieś transakcje z naszej karty kredytowej. Gdy ujawnimy, że doszło do jakieś transakcji niekontrolowanej, w pierwszej kolejności informujemy bank oraz policję o tym incydencie, blokujemy wszystkie nasze dane, zmieniamy hasła do kont, należy wykonać, jak radzą pracownicy tego zespołu, tzw. kopię zapasową swoich danych, żeby nie utracić swoich danych takich jak zdjęcia, dokumenty ze swojego smartfona, komputera. Z kolei następnym krokiem będzie wykonanie tzw. przywrócenia ustawień fabrycznych w danym urządzeniu, po tym mamy możliwość przywrócenia tej kopi zapasowej, którą zrobiliśmy sobie. Należy pamiętać przede wszystkim o tych procedurach zastrzeżenia swoich danych w bankach i poinformowaniu o tym policji.

Ania kliknęła w taki link i kiedy zorientowała się, że jest ofiarą oszusta nie wiedziała co dalej powinna zrobić. Prosi o prostą instrukcję dla oszukanego, krok po kroku jak należy się zachować, gdzie najpierw zgłosić sprawę do banku czy na policję?

Patryk Błasik: Myślę, że przede wszystkim powinniśmy chronić swoje oszczędności, zgłosić się do banku, zgłosić swoje dane, Następnym krokiem jest policja, warto zabezpieczyć też materiały dowodowe w postaci zrzutu ekranu z danego urządzenia, tak żeby gdzieś one się nie usunęły. Ważne żeby odłączyć jak najszybciej te urządzenie od internetu, tak żeby sprawcy nie mogli działać dalej. Istotną wskazówką dla wszystkich, sam osobiście korzystam z tego w życiu, jest tzw. usługa BIKu czyli Biura Informacji Kredytowej, gdy staniemy się ofiarą kradzieży tożsamości, bo przypominam, że jest to przestępstwo, to dostajemy alert, że ktoś próbuje na nas zaciągnąć jakieś zobowiązanie, czy to wziąć telefon komórkowy na abonament, czy pożyczkę, chwilówkę, także warto sobie taką usługę wybrać, mimo że czasami jest płatna, ale myślę że dla własnego bezpieczeństwa nie ma takich środków, które na własne bezpieczeństwo nie warto przeznaczać.

Gdzie jeszcze można zgłaszać próby oszustwa internetowego?

Patryk Błasik: CERT Polska, o którym już mówiłem, prowadzi taką stronę incydent.cert.pl, na której możemy każdorazowo zgłosić incydenty związane właśnie z metodami phishingowymi, metodami malware, ale również innymi dziwnymi, nieprawidłowymi, zakazanymi treściami, które spotykamy w internecie, jakieś nielegalne treści, podejrzane strony, podejrzane linki. Warto o tym pamiętać, żeby zachować trzeźwy umysł w sieci, nie dać się kusić na okazje, na szybkie zarobienie gotówki, ponieważ taką metodą, którą od niedawna stosują przestępcy, jest metoda telemarketerów, którzy dzwonią, podają się za pracowników banku, oferują liczne inwestycje w krypto waluty, ostatnio dała się nabrać na to jedna z mieszkanek powiatu wodzisławskiego, która w wyniku tego właśnie oszustwa straciła ponad 20.000 złotych. Pamiętajmy! Nie instalujmy jakiś programów, udajmy się do placówki bankowej, zapytajmy czy taka opcja inwestycji wchodzi w grę, czy przedstawiają taką ofertą. Dziś cyberprzestępcy są sprytni, umieją się bardzo maskować w internecie. Nasza nieuwaga może nasz narazić na utratę oszczędności życiowych.

Magda, którą ktoś próbował oszukać za pomocą WhatsAppa i portalu sprzedażowego OLX, rozpoczęła korespondencję z oszustem…Czy warto to robić?

Patryk Błasik: Tutaj w przypadku tych oszustw dotyczących przesyłek internetowych, to jest typowy przykład metody phishingowej, dostajemy link, który odnosi się do logowania do naszej bankowości internetowej, tak więc nie klikamy absolutnie w takie linki. Z tego co orientowałem się, portale ogłoszeniowe przekazują informację, że nie wysyłają żadnych linków, smsów do klientów, jedyną opcją zweryfikowania czy coś jest legalne, to jest logowanie się na swoje konto w tych portalach, tam są pewne informacje. W tym przypadku myślę, że nie warto dalej takiej korespondencji prowadzić, poza tym myślę, że jeżeli cyberprzestępca zorientuje się, że nie wykonany tej przesyłki to też urwie ten kontakt, ale warto zgłosić ten incydent do CERT Polska, który ma duże możliwości w związku z tymi oszustwami.

A z młodszym aspirantem, Patrykiem Błasikiem z Komendy Powiatowej Policji w Wodzisławiu rozmawiała Monika Sokołowska.

Czego chcielibyście się dowiedzieć w kolejnym odcinku, co wyjaśnić, o co zapytać. Wszystkie pytania zbierzemy i poszukamy odpowiedzi. Dajcie znać!

Wokół Ciebie dzieją się rzeczy ważne lub zabawne?
Nakręciłeś ciekawy film, zrobiłeś dobre zdjęcie?
Interesuje nas wszystko, co interesuje Ciebie i co dla Ciebie jest ważne.
Napisz do nas TUTAJ!

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 12 maja 2021