StartKultura

„Śniadanie na trawie w porze Ostatniej Wieczerzy”

„Śniadanie na trawie w porze Ostatniej Wieczerzy” to tytuł wystawy Tadeusza Rusa w Teatrze Ziemi Rybnickiej. Ta zbitka pojęciowa dwóch odmiennych tematów w malarstwie odnosi się do aktualnej kondycji człowieka w świecie. Z jednej strony do jego rozpasanej i często mało wybrednej natury, która równocześnie z drugiej strony umocowana jest na tle zmierzchu określonej, europejskiej formacji kulturowej. Autor odwołuje się w obrazach do chrześcijańskiego zbioru motywów i znaczeń, oraz do kultur i religii przedchrześcijańskich. Tym samym te najgłębsze, przeżywane pytania o byt, o sens zostają rozciągnięte w jego malarstwie również na obszar „homo ludens”. Istotną rolę odgrywają tutaj tytuły prac: „Narodziny postępowej religii”, „Dionizos”, „Prehistoria”, „Inferno”, „Przed i po”, „Zmierzch Zachodu” itd. Anna Keyha pisząc o obrazach Tadeusza Rusa swój tekst zakończyła parafrazą z Rilkego „…każdemu jego własny sens daj Panie, bo jedynie niewielka cząstka obrazu znajduje się na płótnie”.

Tadeusz Rus

Studiował na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie w pracowni prof. Norberta Witka, oraz na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w pracowni prof. Janusza Kaczmarskiego. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i teorią kultury. W 2010 roku opublikował zbiór esejów „Malować wzrokiem”, omawiający złożoną problematykę sztuki współczesnej. Jest redaktorem serii „Sztuka i Dydaktyka” i kuratorem galerii „bez profilu” w Centrum Konferencyjnym w Cieszynie.

Zostaw komentarz