Studia Rowerowe – pierwsza taka propozycja w kraju. To oferta Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i Rybnika
To będą pierwsze w Polsce "studia rowerowe". Uruchamiają je wspólnie Uniwersytet Mikołaja Kopernika z Torunia i miasto Rybnik.

Studia Rowerowe – oferta (nie tylko) dla samorządowców
Ruszyła już rekrutacja na studia podyplomowe w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego. Jak mówił dr Michał Kwiatkowski, kierownik studiów podyplomowych, część zajęć będzie w Toruniu, cześć w Rybniku.
Michał Kwiatkowski: Zajęcia, które są prowadzone w laboratoriach komputerowych, które wymagają tej infrastruktury komputerowej. Te zajęcia będą odbywać się w Toruniu, natomiast wszystkie pozostałe będziemy dostosowywać do tego, skąd będą pochodzić głównie słuchacze studiów.
Radio 90: Zajęcia w Rybniku na rowerach to zajęcia praktyczne?
Michał Kwiatkowski: To chodzi o to, żeby właśnie też w terenie zapoznać się właśnie z tą przestrzenią, która tutaj jest i w terenie rozwiązać pewne problemy i o tych problemach mówić.
„Studia rowerowe”, to efekt długoletniej współpracy uczelni z Rybnikiem. Do tej pory uniwersytet z Torunia przygotowywał dla miasta analizy i badania.
Michał Kwiatkowski: Związane też z potrzebami mieszkańców i pytamy mieszkańców o ich opinie związane właśnie z infrastrukturą rowerową. Generalnie najczęstszymi takimi wskazaniami, jeżeli chodzi o ich opinie związane z rozwojem ruchu rowerowego w mieście, są kwestie związane z edukacją, ale to tak naprawdę można odnieść to do wielu miast. To jest takie wymaganie oczekiwania, żeby wprowadzić więcej edukacji związanej z rowerami. Natomiast jeśli chodzi o infrastrukturę, to tutaj dostrzegamy liczne, bardzo dobre przykłady, takie jak chociażby bulwary nad Nacyną, które są i będą tak naprawdę po rozbudowie taką przestrzenią, która będzie, myślę, wyjątkowa na skalę kraju albo Europy.
„Studia rowerowe” to oferta dla osób, które pracują w samorządach przy kształtowaniu polityki rowerowej lub przygotowują dokumenty związane z mobilnością. Mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Piotr Kuczera: Pierwsze studia tego typu w Polsce, tak że trudno było się nie włączyć w ten nurt. Mam nadzieję, że również wszystkie inne uczelnie będą wspierały te działania, bo tak naprawdę kadr dla urzędów miast, urzędów gmin nam potrzeba takich, którzy mają wysoką świadomość tego, w jaki sposób te połączenia rowerowe, w jaki sposób ścieżki, trasy rowerowe przygotowywać.
Jednym z wykładowców będzie rybnicki oficer rowerowy Łukasz Karbowiński, obecnie dyrektor Rybnickich Służb Komunalnych.
Łukasz Karbowiński: Będę prowadził jedne z zajęć na studiach podyplomowych. I przede wszystkim mój wkład w miasto to jest wkład w wartość merytoryczną całego programu nauczania. Kompleksowo podchodzimy do tematu, tak aby w przyszłości najprawdopodobniej urzędnik, bo tutaj studia cieszą się zainteresowaniem wśród urzędników ten kierunek, mógł sprawnie zarówno pod kątem technicznym ocenić projekt, czy spełnia wyśrubowane często standardy ruchu rowerowego techniczne, ale też umiał prowadzić kwestie związane z promocją danego rozwiązania.
Jak mówi Karbowiński, Rybnik ma się czym chwalić jeśli chodzi o kilometry dróg rowerowych.
Łukasz Karbowiński: Obecnie kilometrów jest 36, jeśli chodzi o drogi rowerowe. A jeśli włączymy w to wszelkiego rodzaju pasy rowerowe jednokierunkowe, to jest ponad 50 kilometrów. Dużo. Do tego jeszcze dochodzą oczywiście szlaki rowerowe, leśne, 170 km, więc tej infrastruktury jest całkiem sporo.
„Studia rowerowe” to oferta dla osób, które pracują w samorządach przy kształtowaniu polityki rowerowej lub przygotowują dokumenty związane z mobilnością. Uczelnia planuje grupę 15- osobową, studia mogły ruszyć już w lutym 2025 roku. Rekrutacja na studia już się rozpoczęła.
Pierwsze w Polsce dwusemestralne studia obejmują wykłady, konwersatoria, zajęcia praktyczne i zajęcia terenowe prowadzone przez pracowników Uczelni oraz praktyków z zakresu planowania przestrzennego, studiów miejskich, prawa i inżynierii ruchu.
Czytaj także: