Przejdź do menu głównego Przejdź do treści

REKLAMA

Szkoła bez dzwonków. Nie w każdej od dzisiaj będzie zwoływał na lekcje czy przerwy

Nie w każdej szkole zadzwoni dziś szkolny dzwonek. W Wodzisławiu Śląskim od kilku lat wprowadzane są innowacje edukacyjne. Wśród nich, jest to między innymi ocenianie kształtujące uczniów, czy rezygnacja z tradycyjnych dzwonków.

Szkoła bez dzwonków
fot. pixabay.com

Szacowany czas czytania: 02:05

Szkoła bez dzwonków

Nowe rozwiązania znalazły się w Strategii Rozwoju Oświaty na lata 2022-2026. Cieszy nas to, że Ministerstwo Edukacji wprowadza nasze pomysły w całym kraju. Mówi Izabela Kalinowska zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.

Izabela Kalinowska: Duża część naszych propozycji strategicznych zostaje przyjęta przez ministerstwo. Ministerstwo ma zamiar wprowadzić ocenianie kształtujące w klasach 4-8 jako obligatoryjne w całym kraju. A my tu rzeczywiście jesteśmy prekursorem, bo jako jedyne miasto w Polsce tego typu ocenianie wprowadziliśmy w naszych szkołach. Polega to na tym, że nauczyciel nie musi wystawiać oceny w formie cyfry, tylko ocenia w sposób opisowy postępy ucznia w pracy, czyli tak naprawdę skupia się na mocnych stronach ucznia, a niekoniecznie ocenia tylko to, czego się uczeń nauczył. Bardziej chodzi o to, żeby wskazać uczniowi, czego jeszcze nie potrafi albo w czym powinien się podciągnąć, a w czym już jest wystarczająco dobry. Czyli budowanie takiego pozytywnego obrazu ucznia.

Izabela Kalinowska fot. Radio 90

Do tej pory ocenianie kształtujące w wodzisławskich szkołach prowadzone było w klasach I-III, od tego roku szkolnego będzie ono również klasach czwartych.
Brak dzwonków to również ciekawe rozwiązanie stosowane w szkołach w Wodzisławiu Śląskim.

Nie jest to obowiązkowe, każda placówka sama decyduje

– dodaje wiceprezydent Kalinowska:

Izabela Kalinowska: Bardziej chodzi o to, jak reagują czasami nawet rodzice o dziwo, bo rodzice chcą wiedzieć, kiedy mają przyjść do szkoły młodszego szczególnie. Ale czasami też niektórzy nauczyciele rzeczywiście wolą mieć dzwonki. Więc to zawsze jest, że tak powiem, dyskusja na terenie szkoły nauczycieli, czyli rady pedagogicznej rodziców, ale przede wszystkim oczywiście uczniów i dyrektora. Czy też dzwonki są, czy nie. I my w tej chwili mamy w połowie szkół mamy dzwonki, w połowie tych dzwonków nie ma. I tutaj absolutnie nie ingerujemy w decyzyjność szkół. To jest dowolność w szkole. Dyrektor decyduje o tym razem ze swoim ciałem pedagogicznym i z uczniami, czy chcą, żeby szkole dzwoniło, czy nie.

Strategia edukacji przewiduje także między innymi przejście na czterodniowy tydzień nauki i wprowadzenie godzin projektowych.

Czytaj także:

REKLAMA