Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

TEK sprzeciwia się likwidacji wiaduktu nad linią kolejową prowadzącą kiedyś do KWK „1 Maja”

Facebook Twitter

Towarzystwo Entuzjastów kolei broni wiaduktu nad linią prowadzącą do byłej już kopalni "1 Maja" w Wodzisławiu.

Tomasz Wójcik i Arkadiusz Łuszczak

Obiekt ma zostać rozebrany w ramach przebudowy ulicy Czarnieckiego i zastąpiony fragmentem drogi.

To barbarzyństwo pochłonie około połowy kosztów całej inwestycji, przerwie drożność torowiska i utrudni możliwość jego wykorzystania w przyszłości. Torowisko jest przewidywane do wykorzystania w projektach przywrócenia kolei na trasie Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój.

– piszą członkowie stowarzyszenia.

Te zarzuty odpierają zarządcy drogi. Inwestycja była projektowana od 2018 roku – podkreśla Tomasz Wójcik, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Wodzisławiu:

Tomasz Wójcik: Dokumentację mieliśmy gotową w 2019 roku i później wystąpiliśmy o pozwolenie na budowę, bo wiązało się to również z wykupem gruntów na całą infrastrukturę, która jest niezbędna wzdłuż naszej drogi. Całość inwestycji, według kosztorysu inwestorskiego, wynosi ponad 15 mln złotych. Z tego, około 2% to są koszty związane z likwidacją tego wiaduktu, plus odbudowa wszystkich warstw konstrukcyjnych to jest kolejne 5,5% mniej więcej całej inwestycji drogowej.

By zachować wiadukt, Towarzystwo Entuzjastów Kolei powołuje się na Regionalny Plan Transportowy, w którym pojawia się zapowiedź przywrócenia połączenia na trasie Wodzisław – Wilchwy – Jastrzębie, ale nie wiadomo którędy dokładnie ma ono przebiegać, a sam plan ma być wdrażany do 2030 roku. O wznowieniu połączenia kolejowego mówi też PLK, ale tu również nie ma precyzyjnych terminów – na co zawracają uwagę urzędnicy.

Tomasz Wójcik: Ponadto, spółka CPK przewiduje też wprowadzenie połączenia miedzy Jastrzębiem a Wodzisławiem, z tym, że z dokumentów, które otrzymaliśmy od CPK wyraźnie wynika, że ulica Czarnieckiego i przebieg linii kolejowej – skrajna wysokościowa tej linii będzie się zaczynać na wysokości istniejącego torowiska, na dzień dzisiejszy. W koncepcji jaką nam przedstawiono, wskazany jest nie tylko jeden tor, tylko więcej torów. Z tego wynika, że oni będą podnosić jeszcze poziom jezdni o dwa metry wyżej niż jest dotychczas, także w żaden sposób nie będzie korelowało z istniejącym obiektem.

Istniejący wiadukt nie spełnia obecnie warunków technicznych, które pozwoliłyby poprowadzić tamtędy ruch kolejowy. Mówi Arkadiusz Łuszczak, naczelnik wydziału komunikacji i transportu w wodzisławskim starostwie:

Arkadiusz Łuszczak: Trudno oczekiwać od CPK by, budując nową linię kolejową, kosztującą może 750 mln złotych lub więcej, że będzie wykorzystywała do tego obiekt, który jest obiektem starym, niespełniającym norm i narzucającym pewne techniczne ograniczenia dla linii. Chociażby ze względu na ograniczenie skrajni taborowej.

Tomasz Wójcik: Ulica Czarnieckiego, nawierzchnia i stan techniczny tej drogi pozostawia wiele do życzenia. Mieszkańcy wielokrotnie zwracali się do nas o poprawę i przebudowę tej drogi. Pozyskanie na tę inwestycję prawie 7 mln złotych ze środków zewnętrznych – trudno by było ich nie wykorzystać i nie zrealizować tego, choćby ze względu na mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z tej drogi i przy niej mieszkają.

dodaje Tomasz Wójcik. Remont ulicy Czarnieckiego już trwa. Przebudowywana jest kanalizacja i media, jeśli pozwoli na to pogoda niebawem ruszy rozbiórka spornego wiaduktu.

Arkadiusz Łuszczak: Obecnie obiekt jest w tak złym stanie technicznym, że obowiązuje ograniczenie nośności. Droga oznakowana jest znakiem zakazu wjazdu pojazdów ciężarowych powyżej 12 ton.

Tomasz Wójcik: Po przebudowie, wszystkie zestawy będą mogły poruszać się tą drogą. Co najważniejsze, w pobliżu jest praktycznie już otwarta strefa gospodarcza na terenach miast Wodzisławia Śląskiego po byłej kopalni „1 Maja” i w jakiś sposób też trzeba umożliwić dojazd do tej strefy, nie tylko jedną drogą, tylko kilkoma drogami, żeby tej ruch się rozkładał proporcjonalnie.

Przebudowa ulicy Czarnieckiego w sumie obejmuje ponad dwa kilometry drogi: od skrzyżowania „pięciu dróg” do skrzyżowania z ulicą Jastrzębską.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj