StartKultura Się dzieje

„Usta Weroniki. Zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak”

Artur Pałyga – jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich dramaturgów. Scenarzysta, pisarz, poeta, dziennikarz i pedagog. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim i wychowania muzycznego w Studium Nauczycielskim w Bielsku-Białej. Jest autorem kilkudziesięciu sztuk wystawianych w Polsce i na świecie. W latach 2010–2012 konsultant programowy w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, następnie w latach 2012–2014 zatrudniony na stanowisku dramaturga w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Od 2014 dramaturg w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Dziennikarz, autor licznych reportaży, publikowanych m.in. w „Rzeczypospolitej” i w wielu gazetach lokalnych. W 2005 r. napisał musical dla bielskiego klubu osiedlowego pt. „Guma balonowa”. Następnie wygrał konkurs na sztukę o Bielsku-Białej, którą w 2006 r. zadebiutował na teatralnej scenie w bielskim Teatrze Polskim. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu Raport w Gdyni („Żyd” w reż. Roberta Talarczyka w 2008 r., „Wszystkie rodzaje śmierci” w reż. Pawła Passiniego w 2009 r.). „Ostatni taki ojciec” w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego oraz „Nieskończona historia” w reż. Piotra Cieplaka zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2009 r. i 2012 r.), a spektakl „Tato” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej na podstawie jego sztuki otrzymał na tymże konkursie nagrodę za reżyserię w 2015 r. W 2016 r. „Nieskończona historia”, tym razem w reżyserii Małgorzaty Warsickiej zajęła drugie miejsce w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jego teksty reżyserowali też: Piotr Ratajczak, Joanna Lewicka, Witold Mazurkiewicz, Paweł Łysak, Jan Klata, Grażyna Kania, Wojciech Faruga, Agata Kucińska, Tomasz Wygoda, Aneta Groszyńska, Małgorzata Warsicka, Marcin Liber. W 2013 r. zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za sztukę pt. „W środku słońca gromadzi się popiół”. Sztuka ta w 2014 r. miała swoją prapremierę w krakowskim Teatrze Starym w reż. Wojciecha Farugi, a następnie zrealizował ją Wrocławski Teatr Lalek w reż. Agaty Kucińskiej. Czytania jego sztuk odbywały się we Francji, w Niemczech, w Rosji, w Hiszpanii, w Czechach i na Ukrainie. W roku 2014 r. premiera „Żyda” odbyła się w Budapeszcie. W 2015 r. Aneta Groszyńska zrealizowała na podstawie „Żyda” spektakl telewizyjny. W 2017 r. monodram „W promieniach” o Marii Skłodowskiej-Curie miał czytanie w Teatrze Nikołaja Kolady w Jekaterynburgu, a sztuka „Tato” w reżyserii Yesim Ozsoy miała premierę w Stambule. W 2017 r. zadebiutował jako reżyser spektaklem pt. „Dada z łasiczką” w jego reżyserii, w wykonaniu studentów i absolwentów Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego. W Teatrze Śląskim prowadzi Szkołę Pisania Sztuk. W Teatrze Powszechnym w Warszawie wspólnie z Małgorzatą SikorskąMiszczuk – Pracownię Podejrzanych Praktyk Teatralnych. W 2008 r. w Bielsku-Białej założył Teatr Tekstu im. Teodora Sixta. Jego sztuki tłumaczono na niemiecki, angielski, francuski, rumuński, czeski, ukraiński, rosyjski, węgierski, kataloński, bułgarski, turecki.

Bogusław Słupczyński – aktor, reżyser, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie. Aktor Teatru Polskiego w Warszawie za dyrekcji Kazimierza Dejmka. Organizator jednego z pierwszych prywatnych Studiów Aktorskich w Polsce – Studio Aktorskie AS w Warszawie. Twórca Teatru Studio Aktorskie w Puławach, a potem Stowarzyszenia Teatralnego „Puławy”. Założyciel Teatru CST i Stowarzyszenia na rzecz Odnowy i Współistnienia Kultur „Sałasz”. Reżyser kilkunastu spektakli. Ważną jego aktywnością jest praca pedagogiczna, realizowane warsztaty z młodzieżą i dziećmi. W latach 2008-2011 tworzy nurt Off w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Bez Granic” w Cieszynie. Od 2009 roku współpracuje z poznańską grupą „Asocjacja 2006″ Piotra Tetlaka i Lecha Raczaka. Założyciel Studia Sztuki – firmy realizującej widowiska teatralne, spektakle, recitale – w plenerze i we wnętrzach oraz prowadzącej edukację teatralną.

Joanna Gruszka – Absolwentka Państwowego Studium Aktorskiego przy Teatrze Jaracza w Olsztynie. Za role w przedstawieniach dyplomowych otrzymała w 2010 roku nagrodę Talent Roku Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie. Od 2011 roku związana ze Polską Sceną Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie. W latach 2012-2014 współpracowała ze Sceną Plastyczną KUL Leszka Mądzika przy spektaklach „Cień” oraz „Pęknięty Horyzont Brunona Schultza”. W ciągu kilku lat pracy scenicznej zagrała m. in. Marię Łukianowną w „Samobójcy” N. Erdmana (reż. Giovanni Castellanos), Hiacyntę w „Szelmostwach Skapena” Moliera (reż. Piotr Jędrzejas), Nonnę w „Gąsce” Nikałaja Kolady (reż. Bogusław Słupczyński), Jadźkę w „Żelaznej Konstrukcji” M. Wojtyszki (w reż. autora), Pannę Manię w „Ich Czworo” G. Zapolskiej (reż. Katarzyna Deszcz), Macochę w „Kopciuchu” J. Głowackiego (reż. Krzysztof Rościszewski) czy postacie z getta w „Dzieciach Hioba – piosenki z getta” w reż. Jana Szurmieja. W 2016 roku otrzymała nagrodę „Pro Mladého Začínajícího Herce” za rolę Marty/ Izabeli w spektaklu „Drzewa Umierają Stojąc” w reż. Pavla Ondrucha na XXIV Festiwalu Moraw i Śląska. Zagrała główną rolę kobiecą w filmie Sławomira Kulikowskiego „Olek”, regularnie pojawia się na małym ekranie w serialach, m.in. „Na dobre i na złe”, „M jak Miłość”, „Na wspólnej”.

Zostaw komentarz