Wantulok w Radiu 90: Brakuje jasnych rządowych wytycznych, jaką mamy podstawę prawną do sprawdzania paszportów covidowych
Mamy do czynienia z bałaganem. Brakuje jasnych rządowych wytycznych, jaką mamy podstawę prawną do sprawdzania paszportów covidowych - mówi poranny gość Radia 90 Karolina Wantulok, prezes Wiślańskiej Organizacji Turystycznej.
Od 15 grudnia nowe obostrzenia, obniżają one limit obłożenia z 50 do 30 procent w hotelach, pensjonatach czy restauracjach. Jak mówi rozporządzenie, zwiększenie limitów wyłącznie dla osób zaszczepionych zweryfikowanych przez przedsiębiorcę. I tu pytanie czy i w jaki sposób właściciele hoteli i pensjonatów będą sprawdzali paszporty covidowe?
Karolina Wantulok: Tu się zaczynają schody, ponieważ mamy dużą niespójność jeżeli chodzi o rozporządzenie, tzn. rozporządzenie jest jasne, bo przerzuca odpowiedzialność na przedsiębiorcę, już mamy wstępne informacje z kancelarii prawnych, które mówią o tym, że sprawdzenie i weryfikowanie certyfikatów covidowych to jest łamanie ustawy o RODO, Konstytucji, ustawy o zawodzie lekarza i ustawy o prawach pacjenta.
Radio 90: Jakich rozwiązań brakuje?
Karolina Wantulok: Brakuje jasnych wytycznych rządowych, jaką mamy postawę prawną do sprawdzania tych certyfikatów. Jednym słowem bałagan i przerzucenie tej odpowiedzialności na nas.
Rezerwacji na święta w Beskidach jest sporo. Jak w praktyce wygląda sprawdzenie czy gość jest zaszczepiony czy nie?
Bardzo różnie
– odpowiada nasza rozmówczyni:
Karolina Wantulok: Część gości stałych którzy przyjeżdżają i robią rezerwację, od razu wysyłają certyfikaty podczas rezerwacji, czyli oni nam ułatwiają tą pracę, wiedzą że to jest na nas przerzucone i musimy to w jakiś sposób zweryfikować. Jest część osób taka, która mówi że: ”jestem zaszczepiony ale nie będę wam nic pokazywał”, niektórzy mówią: ” nie możecie mnie o to pytać”.
Radio 90: Dlaczego polski turysta potrafi się inaczej zachować za granicą?
Karolina Wantulok: Trudno powiedzieć, może to kwestia kar, które są bardziej dotkliwe.
Radio 90: Czy wprowadzenie takich skutecznych narzędzi pomogłoby wam?
Karolina Wantulok: To też nie polega na tym żebyśmy jako przedsiębiorcy stali za ladą, a za naszymi gośćmi stała policja czy sanepid i nakładała kary.
Nikt nie wie jak prowadzić weryfikację gości w apartamentach
– przyznaje poranny gość Radia 90.
Radio 90: Coraz częściej możemy dokonywać bezobsługowej rezerwacji w apartamentach. Co wówczas z certyfikatem i kontrolą?
Karolina Wantulok: To jest bardzo dobre pytanie nad którym się zastanawiamy. W Wiśle jest coraz więcej obiektów bezdotykowych, czyli gość który ma opłacone rezerwacje, dostaje kod do wstępu do apartamentu czy domku i nie ma potrzeby spotykania się z właścicielem. Co z taką osobą? Ona nie spotyka właściciela i nie ma kto jej zweryfikować.
A cała Arkadiusza Żabki z Karoliną Wantulok, prezes Wiślańskiej Organizacji Turystycznej do zobaczenia tutaj: