Radio 90

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Witamina słońca potrzebna też po wakacjach. Jak sobie jej dostarczyć?

Facebook Twitter

"Słoneczko, gdzie jesteś?" Im bliżej jesieni, tym częściej będziemy zadawać sobie to pytanie. Nasz organizm po letnich miesiącach przyzwyczajony jest do dużej dawki witaminy D. Jest ona wytwarzana w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Ale jak dostarczać ją sobie, kiedy słonecznych dni będzie coraz mniej? I dlaczego to takie ważne?

fot. pixabay.com

Witamina D pełni w naszym organizmie wiele ważnych funkcji:

  • pomaga utrzymać prawidłową budowę kości
  • reguluje metabolizm
  • kontroluje wchłanianie wapnia
  • zapobiega demineralizacji kości
  • pozytywnie wpływa na komórki mięśniowe
  • zwiększa wydolność organizmu
  • chroni przed schorzeniami
  • pomaga wydzielać insulinę w trzustce
  • hamuje rozwój komórek nowotworowych
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi
  • poprawia kondycję włosów i skóry

Jak sobie jej dostarczyć?

Najprostszym sposobem jest suplementacja. Dobrym rozwiązaniem jest tran. Jedna kapsułka zawiera około 400 jednostek witaminy D. Powinno się przyjmować 2 tabletki na dobę, będzie to 100% dziennego zapotrzebowania. Jednak jak wielu innych witamin, witaminę D możemy sobie również dostarczyć poprzez składniki pokarmowe. Nie jest już to tak łatwe jak letnia ekspozycja słoneczna, czy zażywanie tabletki, ponieważ nad przygotowaniem prawidłowej diety trzeba się napracować. Jednak wprowadzenie odpowiednich pokarmów pomoże utrzymać „letni” poziom witaminy słońca w organizmie bez wydawania dodatkowych pieniędzy.

Co zawiera witaminę D?

Można ją znaleźć przede wszystkim w rybach morskich (gotowanych, duszonych lub pieczonych), smażenie niszczy tę witaminę. W mniejszej ilości znajduje się też w mięsie, podrobach, czy drobiu. Jest również w jajkach, mleku, produktach mlecznych, olejach roślinnych oraz dojrzewających serach.

Skutki niedoboru witaminy słońca

Objawy niedoboru witaminy D to bóle kości, bóle mięśni, szybkie przemęczanie się, bezsenność, biegunka, choroby przyzębia, nadciśnienie, nadwaga, wrażenie „bólu skóry”, spadek odporności.

Zbyt mała ilość witaminy D w organizmie objawia się częstymi złamaniami, skrzywieniami układu kostnego, zniekształceniem sylwetki. Może również dochodzić do stanów zapalnych skóry, wypadania zębów, czy pogorszenia słuchu. Niedobory witaminy słońca powodują chorobę Alzheimera oraz Parkinsona, a także schizofrenię i depresję.

Skutki nadmiaru witaminy D

Witaminę D można też przedawkować, dlatego należy uważać z suplementacją!

Przedawkowanie jest niebezpieczne, ponieważ prowadzi do zatrucia organizmu. W konsekwencji dochodzi do zaburzenia pracy serca, a także ośrodkowego układu nerwowego. Nadmiar witaminy D jest również niebezpieczny dla kobiet w ciąży, ponieważ może doprowadzić do deformacji płodu, a także chorób kości u noworodka.

Objawy przedawkowania witaminy D to nudności, wymioty, ból brzucha, brak apetytu, zaparcia, nadmierne pragnienie, wzmożone oddawanie moczu, świąd skóry, drgawki.

Witamina D u niemowląt

Suplementacja witaminy D jest ważna u małych dzieci, ponieważ nie mają one możliwości dostarczenia jej sobie poprzez opalanie, czy odpowiednią dietę. Dawkowanie należy skonsultować z lekarzem.

Objawy niedoboru witaminy D u niemowląt i małych dzieci:

  • powolne zrastanie ciemiączka
  • krzywica żeber
  • krzywica kości
  • płaska główka
  • guzy czołowe
  • powolny wzrost
  • możliwe zaparcia

Dla zapewnienia sobie prawidłowego poziomu witaminy D w organizmie w okresie zimowym najlepiej zwiększmy suplementację, w okresie letnim korzystajmy z naturalnego słońca. O odpowiedniej diecie pamiętajmy cały rok.

Liczymy, że wrzesień pozwoli nam jeszcze zażyć naturalnego słońca!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj