Wodzisław: Spóźniony apel radnych ws. Kolei Dużych Prędkości
"Apelujemy o podjęcie działań, by Wodzisław znalazł się na trasie przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości”. To projekt nadzorowany przez Centralny Port Komunikacyjny, w ramach którego ma powstać linia nr 170 łącząca Katowice z Ostrawą.
Radni z Wodzisławia przyjęli apel, by m.in. prezydent, starosta wodzisławski, a także Subregion Zachodni interweniowali w tej sprawie, bo z planów rządu wynika, że te połączenie może nie być realizowane przez powiat wodzisławski.
Apel nieco spóźniony, bo już 9 marca Subregion Zachodni wysłał wspólne stanowisko dla całego regionu
– komentuje Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia, a równocześnie przewodniczący związku gmin i powiatów:
Generalnie, że nie należy nie pominąć Subregionu Zachodniego i że na terenie Subregionu Zachodniego uważamy, że musi być zlokalizowany co najmniej jeden przystanek kolejowy tej „szybkiej kolei”. I to w takim miejscu, który uwzględniałby możliwość jak najszybszego dostania się do tego punktu w proporcjonalnych wszystkich gmin czy powiatów Subregionu Zachodniego. Apelowaliśmy także o połączenie kolejowe do Jastrzębia-Zdroju z Katowicami i subregionem, bo tego połączenia generalnie nie ma.
Według analiz przystanek kolejowy powinien być zlokalizowany w Świerklanach:
Wtedy to z Żor, z Wodzisławia, z Rybnika byłoby dużo dalej, z Jastrzębia też. Ale Żory, Wodzisław uzyskują czas dojazdu do centralnego przystanku kolejowego w granicach 15-18 minut. Podejście włodarzy było takie same, to nie chodzi o to, żeby ktoś coś ugrał, tylko żeby kolej miała jeden przystanek na tyle dobrze zlokalizowany, żebyśmy ugrali na tym wszyscy. Bo nie ma się co czarować, przystanek zlokalizowany w Wodzisławiu wcale nie rozwiązałby problemu wszystkich, tak samo w Rybniku, Żorach czy Jastrzębiu.
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało włączenie tego stanowiska do pozostałych uwag, jakie spłynęły z całej Polski i będzie analizowane. Na drugą połowę roku zapowiedziano konsultacje społeczne na poziomie zaangażowanych gmin.