Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Kolejne oszustwo na BLIK, w Jastrzębiu-Zdroju kobieta straciła tysiąc złotych

Facebook Twitter

Oszustwo na BLIK - tym razem w Jastrzębiu. Kobieta straciła gotówkę, bo myślała, że pomaga koleżance.

Utrudnienia na drogach w Rybniku

Jastrzębscy policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą „na BLIK”. Mieszkanka poinformowała, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki, a następnie podszywając się pod nią, skontaktował się z nią poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób 43-latka utraciła tysiąca złotych.

Do jastrzębskiej komendy zgłosił się także 35-latek, który poinformował, że ktoś włamał się na jego konto na portalu społecznościowym oraz na konto e-mail. Na szczęście znajomi jastrzębianina okazali się czujni i zanim pożyczyli pieniądze, zadzwonili do niego czy to prawda, że chce pożyczyć pieniądze. Tym sposobem żaden ze znajomych nie został oszukany.

Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Co radzi policja? Przede wszystkim – zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj