Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Drążenie tuneli w masywie Baraniej Góry w Beskidach. Najtrudniejszy etap budowy S1

Facebook Twitter

Na budowie drogi S1 w Beskidach rozpoczęło się drążenie tuneli. Cztery tunele drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, stanowią część drogi ekspresowej S1 na odcinku Żywiec - Zwardoń, pomiędzy Przybędzą i węzłem Milówka.

Rozpoczęło się drążenie tuneli na budowie S1 w Beskidach/ www.gddkia.gov.pl

Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach tzw. frontu robót, trwa następny etap realizacji tzw. obejścia Węgierskiej Górki – roboty budowlane.

Rozpoczęliśmy newralgiczną i najtrudniejszą część realizacji tej inwestycji – drążenie tuneli.

– informują w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowane cztery tunele drogowe (TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2) stanowią część drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na odcinku Żywiec – Zwardoń pomiędzy węzłem Przybędza i węzłem Milówka. Pod względem administracyjnym znajdują się one w obrębie gminy Węgierska Górka na terenie powiatu żywieckiego, w południowej części województwa śląskiego.

Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) – Białożyński Groń.

Rozpoczęło się drążenie tuneli na budowie S1 w Beskidach/ www.gddkia.gov.pl

GDDKiA tłumaczy jak dokładnie będą wyglądały tunele

Tunel TD-1

Tunel będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości ok. 834 metrów oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 807 metrów. Tunel TD-1 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,00 m (szerokość) x 9,50 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 41 do 42 metrów. Tunel posiadał będzie pięć poprzecznych przejść ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Upad tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym.

Tunel TD-2

Tunel będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Tunel TD-2 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,0 m (szerokość) x 9,5 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od ok. 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.

Drążenie tuneli

Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu. Odkształcenia górotworu dopuszcza się w pewnych granicach czasowych. Wykorzystane zostaną one do wykonania obudowy ostatecznej. Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew. Wykonanie obudowy wstępnej planowane jest na warstwy: górna – kalota, środkowa – sztrosa, dolna – spąg. Obudowa zasadnicza zostanie wykonana po wykonaniu obudowy wstępnej w postaci powłoki ze zbrojonego betonu o grubości do ok. 0,6 m.

-czytamy na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Katowicach. Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.

Rozpoczęło się drążenie tuneli na budowie S1 w Beskidach/ www.gddkia.gov.pl

Co jeszcze na budowie?

Wykonano 47 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Kontynuowano wzmocnienie podłoża z wykorzystaniem gwoździ gruntowych. Rozpoczęto również wykonywanie drenów wgłębnych, montaż kotew linowych i pali VDW („Vor Der Wand” – przed ścianą). W ramach robót mostowych wykonano 13,5 tys. m3 wykopów oraz pale testowe pod estakady w rejonach ulic Zielona Góra i Za Groniem. Wykonano również 10 pali docelowych pod estakadę w rejonie ulicy Zielona Góra. Rozpoczęto zbrojenie, a następnie betonowanie fundamentów pod estakadą w rejonie ul. Turystycznej. Trwają prace przy wykopach pod portale obu tuneli, wykonano już ich ponad 8 tys. m3. Rozpoczęto również torkretowanie portalu południowego tunelu prowadzącego przez masyw Białożyński Groń oraz portalu północnego tunelu prowadzącego przez masyw Barania Góra. Zakończono już przebudowę wodociągu w rejonie węzła Milówka oraz kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Kasztanowej, a także przebudowę sieci wysokiego napięcia na linii relacji Węgierska Górka-Zabłocie. Kontynuowane jest przebudowa sieci elektroenergetycznej.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj