Będą podwyżki opłat za wywóz śmieci w Żorach
Nowe stawki mają wejść w życie od kwietnia. Z dotychczasowych analiz wynika, że mieszkańcy płacą 9 zł za odpady posegregowane a to za mało zdaniem urzędników. Do 2016 roku miasto musiałoby dołożyć ponad 3,7 mln złotych do gospodarki śmieciowej. W związku z tym zaproponowano nowe stawki - to 11 złotych za posegregowane odpady i 22 za zmieszane.
Minęło 1,5 roku od wprowadzenia w życie w całej Polsce nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, wynikającego z przepisów „Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”. Rada Miasta dokonała wcześniej wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a następnie ustaliła wysokość tej opłaty. Wybrano metodę „od gospodarstwa domowego” z jednoczesnym zróżnicowaniem stawek w zależności od ilości osób w gospodarstwie, tj. im większa ilość osób w gospodarstwie domowym, tym stawka na osobę niższa. Obecnie gospodarstwa 1 osobowe wnoszą opłatę w wysokości 9 zł, ale już opłata dla gospodarstwa 8 osobowego wynosi 44 zł, tj. 5,50 zł na osobę.
Na spotkaniach organizowanych przez Urząd Miasta w kwietniu 2013 roku we wszystkich Dzielnicach Żor informowano, że z wnoszonych opłat będą pokrywane tylko i wyłącznie koszty funkcjonowania systemu opisane w treści Ustawy w art. 6j., a tym samym opłaty nie mogą być przeznaczone na pokrycie żadnych innych kosztów. Informowano również, że wyliczenie stawek opłat w pierwszym okresie funkcjonowania systemu oparte jest o szacunkowe dane, np. dotyczących ilości odpadów, stopnia ich segregacji itp., i że wyliczona w ten sposób stawka może być obarczona błędem. Informowano, że w trakcie funkcjonowania nowego systemu, na podstawie odpowiednich dokumentów, będą zbierane dane rzeczywiste, które pozwolą później na dokonanie bilansu systemu i odpowiednie skorygowanie stawki. Między innymi wiadomo już, że ilość osób, które na podstawie złożonych deklaracji lub w wyniku wydanych już decyzji administracyjnych podlegają opłacie, jest mniejsza od zakładanej. Zatem mniejsze od zakładanych są przychody systemu. Mniejszy od zakładanego jest również stopień segregacji odpadów (zwłaszcza na zabudowie wielorodzinnej), co z kolei miało wpływ na wyższe od zakładanych koszty funkcjonowania systemu w latach 2013 i 2014.
W grudniu ubiegłego roku rozstrzygnięto przetarg na odbiór odpadów komunalnych na okres do końca 2016 roku. Z ofert, które złożyło 5 firm, wybrano oferty najtańsze. Od 1 stycznia b.r. dwa sektory obsługują żorskie Zakłady Techniki Komunalnej, kolejne dwa firma KOMART z Knurowa.
Obecnie znane są zarówno wpływy i koszty z okresu poprzedniego. Można też dość precyzyjnie określić przewidywane wpływy z opłat w latach 2015 i 2016. Ryczałtowe koszty miesięczne obsługi sektorów w tych latach wyniosą dokładnie 486 949,76 zł. Inne ustawowe koszty również można określić dość precyzyjnie.
Na tej podstawie sporządzono bilans systemu za okres od 01.07.2013 do końca 2016 roku, przy założeniu utrzymania dotychczasowych opłat i stwierdzono, że byłby on ujemny i wyniósł ponad 3,7 mln złotych.
Z powyższego zestawienia wynika, że przychody z opłat nie pokrywają kosztów funkcjonowania systemu. W takiej sytuacji zachodzi konieczność zwiększenia stawki opłaty. Wynika to z treści Ustawy jw. (Art.6k ust. 2 i 3) oraz stanowiska Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10.06.2014: „…Gdyby jednak stawka opłaty została ustalona zbyt nisko lub zbyt wysoko, spowodowałoby to trwałą nierównowagę – wystąpi nadwyżka lub niedobór środków. W takiej sytuacji należy przeprowadzić kalkulację kosztów jednostkowych i zaproponować radzie uchwalenie zmienionej stawki na poziomie zapewniającym zrównoważenie dochodów z wydatkami…” a dalej „…dostosowanie wysokości opłaty do kosztów funkcjonowania systemu należałoby przeprowadzić nie częściej niż raz w roku…”
Z dokonanej przez Urząd Miasta analizy wynika, że dochody z obecnych opłat nie równoważą kosztów systemu. A zatem zachodzi w/w konieczność podwyższenia stawki opłat. Jednak nie można tego zrobić podnosząc wszystkie stawki o ten sam procent z zachowaniem dotychczasowej metody, gdyż znowelizowana w grudniu 2014 roku Ustawa (m.in. zmiana treści art. 6k ust. 4) nie przewiduje już takiej możliwości, (tj. zróżnicowania stawek w metodzie „od gospodarstwa domowego”).
W związku z powyższym Prezydent Miasta jeszcze w lutym br. poddał konsultacjom społecznym (ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Urzędu Miasta oraz na Tablicy Ogłoszeń w UM) projekt nowej uchwały. Zawiera on propozycję zastosowania metody „od mieszkańca” ze stawką opłaty 11 zł od osoby (dla segregujących odpady) oraz 22 zł dla niesegregujących odpady.
O ostatecznym brzmieniu uchwały zadecyduje Rada Miasta na sesji pod koniec lutego b.r. Przewiduje się, że na tej sesji przyjęta zostanie również treść nowej deklaracji, którą następnie w ciągu dwóch tygodni właściciele nieruchomości będą zobowiązani wypełnić i złożyć w Urzędzie Miasta. Nowe stawki opłat będą obowiązywały od 01.04.2015.