Czy Twoja reklama internetowa się opłaca? Ocenisz to dzięki tym dwóm wskaźnikom [materiał partnera]
Mierzenie skuteczności jest równie istotne, co samo prowadzenie przemyślanych działań marketingowych. W końcu jeśli już ponosimy jakiekolwiek inwestycje, to chcemy mieć pewność, że procentują i przynoszą oczekiwany rezultat, prawda? Jeśli dotyczy to również Ciebie, koniecznie przeczytaj, czym są wskaźniki ROI oraz ROAS.
ROI – co trzeba o nim wiedzieć?
ROI tłumaczymy jako Return On Investment. Wskaźnik ten określa więc poziom zwrotu z danej inwestycji. W ROI porównujesz wydatki poniesione na reklamę bądź inne działania marketingowe z faktycznymi przychodami, jakie Ci one przyniosły. Trzeba wiedzieć, że wielu marketerów traktuje ROI jako jedną z najważniejszych informacji, jakie tylko mogą uzyskać.
Gdzie najczęściej wykorzystuje się ROI?
ROI to wskaźnik, który ma znaczenie przede wszystkim w przypadku obliczania wydatków poniesionych na konkretne działania reklamowe, np. Facebook Ads czy Google Ads. Poza tym podpowie Ci, czy prowadzone w firmie szkolenia pracownicze, nowe narzędzia automatyzujące pracę, ale też wszelkie podejmowane działania marketingowe przekładają się na wzrost dochodów.
Jak oblicza się ROI?
Aby obliczyć wskaźnik ROI, trzeba zastosować bardzo prosty wzór.
ROI = (przychód – całkowite nakłady inwestycyjne) / całkowite nakłady inwestycyjne. Więcej w artykule: https://sempai.pl/blog/czym-jest-wskaznik-roi-i-w-jaki-sposob-go-obliczyc/
ROAS – co to takiego?
Czym z kolei jest ROAS? Ten wskaźnik informuje nas, jaki jest zwrot wydatków na reklamę brutto. Dzięki niemu dowiesz się, jaki jest zwrot z danej kampanii, a nawet z pojedynczej reklamy. Dla większości marketerów ROAS jest nawet ważniejszy niż ROI, ponieważ pokazuje, jaki konkretnie jest efekt prowadzonych działań.
Na pewno spotkałeś się też z pojęciem docelowy ROAS – to nic innego, jak strategia ustalania stawek reklamowych. Zwróć też uwagę, że systemy reklamowe typu Google Ads pozwalają na automatyczne, inteligentne określanie stawek w Google Ads. Dzięki temu można uzyskać większą konwersję z tego samego docelowego ROAS-u.
Jak obliczyć ROAS?
Wzór na obliczanie ROAS jest następujący:
ROAS = przychód / koszt.
Pamiętaj jedynie, że do prawidłowego obliczenia ROAS potrzebujesz dokładnego obliczenia wszystkich wydatków poniesionych na kampanię. Składa się na nie sporo czynników – niektóre z nich są pomijane przez przedsiębiorców i marketerów. Są to więc również m.in.:
- koszty prac zleconych na zewnątrz, np. współpraca z grafikiem, copywriterem, agencją reklamową itp.,
- wynagrodzenie za pracę własną lub swoich pracowników,
- koszty związane z wykupieniem licencji na aplikacje, programy,
- prowizje pobierane za dokonane operacje.
Ile powinien wynosić ROAS?
Na tak zadanie pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. To, ile wynosi dobry ROAS, zależy od wielu różnych czynników – przede wszystkim od branży, wielkości firmy, ale też rodzaju kampanii czy obranego celu. Jako przykład weźmy kampanie, które mają na celu budowanie rozpoznawalności i świadomości marki. W ich przypadku wskaźnik ROAS będzie raczej niski – tego typu działania nie przekładają się bowiem bezpośrednio na szybkie zyski, tylko procentują w czasie.
Dlatego do ROAS zawsze należy podchodzić bardzo indywidualnie i opierać się na twardych danych. Według Neila Patela, sławnego przedsiębiorcy i marketingowca, dobry ROAS to taki, który wynosi 4:1 – jeśli więc Twoje wydatki na reklamę osiągną taki poziom, możesz być bardzo zadowolony z wyników. Z drugiej strony średni ROAS kampanii Google Ads utrzymuje się na poziomie około 2:1. Jak zatem widać, nie można generalizować.
Czy Twoja reklama się opłaca? W ocenie na pewno pomogą Ci dwa opisane wskaźniki. Pamiętaj jednak, aby analizując dane zawsze brać pod uwagę swoją indywidualną sytuację.