Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

GOPR dąży do szybszej reakcji dzięki dostępowi do informacji z numeru 112

Facebook Twitter

Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (GOPR) planuje usprawnić proces reagowania na zgłoszenia alarmowe poprzez bezpośredni dostęp do informacji przekazywanych pod numerem 112.

gopr
fot FB/GOPR Beskidy

GOPR – szybsza wymiana informacji z numeru alarmowego

Jak wyjaśnił Tomasz Motyl, sekretarz zarządu GOPR, obecny system wymaga, aby dyspozytor zakończył proces przyjmowania zgłoszenia przed przekazaniem informacji ratownikom. Tymczasem inne służby, takie jak straż pożarna, otrzymują te dane na bieżąco, co pozwala im na szybszą organizację i działanie.

GOPR, jako jedna z służb współpracujących z systemem powiadamiania ratunkowego, uzyskało już zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na podłączenie do systemu 112. Obecnie trwają rozmowy z Komendą Główną Policji na temat warunków współpracy oraz prace nad wdrożeniem odpowiednich narzędzi informatycznych.

Sekretarz zarządu GOPR podkreślił, że służba ta nie zostanie całkowicie włączona do systemu 112, aby nie przejmować zgłoszeń na swój alarmowy numer 985 przez operatorów 112. Zamiast tego, służba zyska możliwość odbierania formatki zgłoszeń, co znacząco przyspieszy czas reakcji.

Ratownicy dążą również do wprowadzenia usługi Advance Mobile Location (AML) do swojego numeru alarmowego, co pozwoli na bardzo precyzyjne namierzenie telefonu osoby zgłaszającej. Aktualnie lokalizacja jest możliwa dzięki stacjom przekaźnikowym, jednak jest to rozwiązanie mniej dokładne, zwłaszcza w trudnym terenie górskim. Usługa AML, aktywowana automatycznie podczas połączenia z numerem alarmowym, pozwoli na szybsze dotarcie do osób potrzebujących pomocy.

GOPR Beskidy

fot. FB/GOPR Beskidy

W Polsce, zgodnie z zapisami Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej, uruchomienie AML planowane jest na rok 2027. Wymaga to jednak dostosowania infrastruktury i systemów zarówno w Centrach Powiadamiania Ratunkowego, jak i w służbach ochotniczych.

Ponadto, służby ratunkowe, w tym GOPR, TOPR, WOPR i MOPR, dysponują aplikacją mobilną Ratunek, która za pomocą GPS wskazuje pozycję osoby wzywającej pomoc. Aplikacja przekazuje nie tylko dokładną lokalizację, ale również informacje o stanie baterii telefonu, umożliwia połączenie telefoniczne lub wysłanie SMS-a oraz udostępnia zgromadzone dane medyczne osoby potrzebującej pomocy.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj