Autostrada A1: Drogowcy redukują nierówności, chodzi o te uskoki na jezdni
Rozpoczęły się prace, które mają przynieść redukcję największych nierówności jezdni autostrady A1. GDDKiA przeprowadza je w ośmiu miejscach i obejmą około 1200 m² nawierzchni. To doraźne działania przed docelowym i kompleksowym remontem tego odcinka A1.
Autostrada A1 – frezowanie nawierzchni
Chodzi o odcinek Pyrzowice – Piekary Śląskie, czyli fragment autostrady, z jakiej korzystamy na trasie łączącej region z lotniskiem. Drogowcy tłumaczą, że prace będą polegały na sfrezowaniu nawierzchni jezdni w miejscach największych fałd, mają potrwać do połowy lipca, oczywiście przy sprzyjających warunkach pogodowych.
Do końca lipca zaś ma być gotowa ekspertyza, na podstawie której powstanie program kompleksowej naprawy dla tego odcinka A1, to ponad 220 odwiertów w różnej technologii, część- przeszło 30 wierceń już się odbyło. Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Przygotowania trwają, ale na remont czyli pozbycie się tych uskoków na jezdni, jeszcze poczekamy. Rozstrzygnięcie przetargu to pierwsza połowa 2025 r. i dopiero potem ruszą prace w terenie.
Na razie na pofałdowanym odcinku A1 Pyrzowice- Piekary Śląskie drogowcy ograniczyli prędkość do 80 km na godzinę. Znaki ustawiono na tle folii fluorescencyjnej w kolorze żółtym. Na czas tymczasowego frezowania, jezdnia będzie zwężona do jednego pasa ruchu.
Wykonawca badan geotechnicznych zrealizował już praktycznie cały zakres inspekcji wizyjnej kanalizacji deszczowej. Kontynuowana jest także inwentaryzacja obiektów inżynierskich. W międzyczasie analizowane są wyniki monitoringu kanalizacji deszczowej oraz diagnostyki nawierzchni i inwentaryzacji wysokościowej.
Ekspertyza i program naprawczy dla A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie
Przypominamy, że wykonawcą ekspertyzy oraz programu naprawczego jest biuro projektowe TRAKT z Katowic, które zobowiązało się wykonać ekspertyzę techniczną infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz kompleksowy program naprawczy dla odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie oraz dokumentację projektową dla naprawy autostrady A1 wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych.
Umowa, o wartości prawie 10 mln zł, przewiduje także pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowej.
Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Zakończenie prac projektowych nastąpi w styczniu 2024 r. Od wyników ekspertyzy i wynikającego z niej zakresu remontu będzie zależał dalszy harmonogram działań. Na tym etapie zakładamy ogłoszenie przetargu na wykonanie prac naprawczych niezwłocznie po wykonaniu opracowań projektowych. Szacujemy, że rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w pierwszej połowie 2025 r. i wykonawca będzie mógł rozpocząć prace w terenie.
Organizacja ruchu
22 czerwca wydłużyliśmy odcinki objęte ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Widoczność wprowadzonych zmian organizacji ruchu zapewni cykliczne powtarzanie sekwencji znaków o ograniczeniu prędkości oraz ostrzegających przed odcinkiem jezdni, na którym występują nierówności jezdni. Aby podkreślić znaczenie oznakowania ostrzegawczego, ustawiono je na tle folii fluorescencyjnej w kolorze żółtym.
– informuje GDDKiA.
Na czas remontu oraz wykonywania badań geotechnicznych, na odcinku zależnym do potrzeb, będzie zawężana jezdnia do jednego pasa ruchu. Obowiązywało będzie wprowadzone na całym odcinku ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Czytaj także:
- Interwencja na autostradzie A1. Bośniacki kierowca bez wymaganych dokumentów
- Kolejny pijany kierowca zatrzymany na autostradzie. Wiózł pojazdy osobowe ze Słowenii
- Droga ekspresowa S1: Jeden tunel już przebity [FOTO]