Jak motywować dzieci do nauki przez komputer?
Jak zmotywować dziecko do nauki zdalnej? Ta sytuacja, kiedy pracujemy i uczymy się w domach trwa już kilka tygodni i z tą motywacją bywa już naprawdę kiepsko... O czym warto pamiętać, by ułatwić to zadanie?
„Po pierwsze trzeba zorganizować miejsce do pracy” – podpowiada pedagog Małgorzata Pawlas, na co dzień pracująca w Wodzisławskiej Placówce Wsparcia Dziennego „Dziupla”:
Trzeba pamiętać o odpowiednim oświetleniu, w zależności od tego, którą dziecko posługuje się ręką. Odpowiednie biurko, stolik, krzesło -powinno być dostosowane do wzrostu dzieci. Należy również z dzieckiem ustalić godziny, w których będzie się uczyło i odrabiało lekcje. Najlepiej jest to zrobić mając w ręku plan lekcji. Należy zadbać, by w miejscu pracy dziecka nie było zbyt wielu rzeczy, które mogą rozpraszać podczas nauki. Ważne jest zadbanie o miłą atmosferę, która będzie pozbawiona pośpiechu i nerwowości. Po prostu dziecko potrzebuje spokoju. Wiadomo, że w hałaśliwym pokoju jest trudno o skupienie i koncentrację.
Dobry plan do podstawa:
Należy pamiętać o zachowaniu stałego rytmu dnia. Pilnujemy by dziecko wstawało o stałej porze, także pora pójścia spać pozostaje regularna. Należy z dzieckiem planować dzień, uwzględnić trzeba czas na naukę i rozrywkę. Poleciłabym też zawieszenie grafiku na cały tydzień dla dziecka, będzie on przypominał jakie są lekcje, jakie kratówki, sprawdziany. Odhaczać na grafiku co udało się zrobić i jakie mamy plany na kolejne dni.
Za aktywność warto dziecko nagradzać: może to być wspólne przyrządzenie jego ulubionego deseru lub wyjście na rower. A jak reagować, kiedy dziecko jest zniechęcone i nie chce wykonywać zadań?
Musimy pamiętać o tym, że nie jesteśmy nauczycielami. Zostajemy nadal rodzicami tego dziecka – i tutaj rodzicami wspierającymi dziecko w tym trudnym okresie. Dziecko musi poczuć, że nie jest samo. Musi poczuć, że towarzyszymy mu w jego trudnych zmaganiach, że nie zawsze potrafimy udzielić mu pomocy, jakiej ono oczekuje od nas. Dziecko potrzebuje szczególnej uwagi rodzica, kiedy nie ma kontaktu z rówieśnikami, ani z nauczycielami. Ma kontakt z rodzicem, który jest razem z nim. Tutaj wystarczy proste przytulenie, czy też jakieś proste słowa typu ,,kocham Cię” – dziecko poczuje bliskość rodzica i jego motywacja do nauki z pewnością wzrośnie.
Ale pod żadnym pozorem rodzice nie powinni odrabiać lekcji za dziecko! Nasz uczeń powinien też wiedzieć, że po nauce, obowiązkach, będzie czas na relaks i przyjemności:
Wspólna zabawa. Warto też iść za myśleniem dziecka i jego potrzebami. Jeżeli dziecko potrzebuje ruchu – wykonujemy z nim wspólne ćwiczenia. Jeżeli potrzebuje jakieś lektury – możemy poczytać razem z dzieckiem. Bardzo ważne jest wspólne czytanie z dzieckiem, by mogło one nabywać pewne umiejętności. Nie ważne jest w tym momencie realizowaniem całego programu nauczania, ale trzeba kierować się tym, żeby dziecko nabyło pewnych umiejętności, które będą mu przydatne w nauce. Warto przynajmniej przez 15 minut poczytać dziecku jego ulubioną książkę.
A kiedy przychodzi kryzys: trzeba dziecku pozwolić na złość, na płacz, trzeba mu okazać zrozumienie i wsparcie, by poczuło się bezpiecznie.