StartWiadomości dnia Wywiady

Strefy inwestycyjne, chociaż nie bez kłopotu, mają powstać. Lotnisko w Gotartowicach też zostaje

Cała rozmowa do przesłuchania:

Czytaj całość:

Radio 90: Czy w Rybniku będzie więcej ścieżek rowerowych? Czy będą one w lepszym stanie?

O, ścieżek mamy malutko, raczej mamy szlaki rowerowe. Szlaków nie przybędzie, ale ścieżek być może tak.

Radio 90: Dobrze, o lotnisku, bo ten temat wywołał prawdziwą burzę. „Zabrać Rybnikowi lotnisko, to jak zabrać Częstochowie Jasną Górę” – pisze nasz słuchacz Tomasz.

Uuu… No, troszeczkę racji może w tym jest, natomiast nikt – ani ja, ani urząd miasta, nie chcemy odbierać Rybnikowi lotniska.

Radio 90: To dlaczego pojawiają się takie informacje i protesty zarówno ze strony mieszkańców Gotartowic, jak i tych, którzy są związani z lotnictwem, o władzach Aeroklubu nie wspominam.

Pojawiła się taka informacja, ja ją przekazałem, że chcemy otworzyć furtkę, taki potencjał inwestycyjny dla tego terenu, który da możliwość lokalizacji tam obiektów produkcyjnych. To jest bardzo ogólna informacja, która mówi o tym, że zmieniamy w tej chwili studium. Studium będzie uchwalane na wiosnę przyszłego roku. To jest taki podstawowy materiał, tak lapidarnie mówiąc, do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego Rybnika, czyli następny jakiś okres czasu, kiedy otwieramy kolejne furtki, po to, żeby w przestrzeni 3-4 lata, gdyby się pojawił duży inwestor, mam nadzieję, że się taki pojawi, zróbmy wszystko, żeby tak było; zapewni nam tysiąc miejsc pracy, żebyśmy mogli mu coś zaoferować – tylko tyle.

Radio 90: Tylko tyle albo aż tyle. Bo władze Aeroklubu mówią, że przez tą informację one straciły już wiele wiarygodności, wiele jako partner.

Oj, to myślę, że częściej się spotykałem w czasie kadencji prezesa Wilguckiego z nim niż poprzednia władza. Na pewno wyjaśniliśmy sobie jakieś tematy, dlatego, że te wypowiedzi, o których rozmawiamy nastąpiły przed albo w trakcie naszych wspólnych rozmów, których odbyło się już kilka. Myślę, że dziś jest pełne zrozumienie i na pewno damy wyraźny sygnał, że to zrozumienie i jakieś porozumienie nastąpiło.

Radio 90: Ale czy można te dwie strony pogodzić?

Oczywiście, że tak. Przede wszystkim zmiana studium nie jest ani zamknięciem ani likwidacją lotniska, ani likwidacją Aeroklubu, absolutnie nie podważa jego działalności, ta działalność będzie zachowana, wręcz wspierana przez miasto. Mamy piknik lotniczy za chwilę i myślę, że to wszystko będzie jasne.

Radio 90: Czyli gdzie miałaby być ta strefa inwestycyjna, w którym miejscu? Za tym lasem, który widzimy od strony Gotartowic?

Tak, mówimy o lesie, o terenie, gdzie do tej pory była wskazana. Natomiast tam mamy tereny z rekultywacją tego terenu i dość kłopotliwym dojazdem. Może południowa strefa lotniska? Dzisiaj jest tak, że na lotniku de facto w ogóle nie mogłoby być żadnej działalności, ani okołolotniczej, a chyba taka byłaby wskazana.

Radio 90: Czyli jasno powiedzmy: miasto nie zamierza likwidować lotniska w Rybniku-Gotartowicach.

Nie, nie zamierza likwidować lotniska w Rybniku Gotartowicach.

Radio 90: To dobra informacja dla tych, którzy trzymają kciuki za lotnisko, ale zła dla Czerwionki-Leszczyn, która już z otwartymi rękami przyjmowała samoloty i pilotów.

No, niech przyjmują, cieszmy się, niech przyjmują.

Radio 90: Rozumiem, że cały czas rozmowy trwać będą na temat szukania miejsca dla potencjalnego inwestora tam w tym regionie.

To jest duży problem, będziemy szukali takiego inwestora.

Radio 90: To jest strefa Kłokocin?

Tak, ogólnie mówiąc, tak.

Radio 90: I co pan chce zrobić, żeby ten inwestor przyszedł do Rybnika, a nie do Żor.

No, przede wszystkim muszę go zaprosić.

Radio 90: No tak, ale gdybym ja był inwestorem, to bym wybrał Żory.

Ja nie jestem inwestorem, ja bym wybrał Rybnik.

Radio 90: Co przemawia za tym, żeby inwestować w Rybniku?

W tej chwili niewiele, niestety, mamy bardzo kłopotliwy dojazd do tych stref, które wyznaczyliśmy, bo i strefa przy elektrowni, gdzie są dobre warunki infrastrukturalne, ale dojazd jest kiepski, podobnie w dzielnicy Kłokocin, potrzebna jest budowa frogi Pszczyna-Racibórz, to jest dla nas podstawa uruchomienia potencjału inwestycyjnego miasta.

Radio 90: O tej drodze wiele się mówi, na razie tylko mówi.

Na razie tak.

Radio 90: Ale w tym roku ma nastąpić przełom. Wiem, że są planowane pierwsze wykupy.

Tak, są planowane, czekamy na ostateczną decyzję dotyczącą finansowania.

Radio 90: Przejdźmy z lotniska do centrum Rybnika. Wypowiedział się pan, że jedną z najpilniejszych rzeczy jest dzisiaj remont przejścia dla pieszych przy ulicy Gliwickiej.

Na pewno tak, jest w fatalnym stanie, na pewno zabierzemy się za to na wiosnę. Poczekamy jeszcze miesiąc, dwa, zobaczymy. Na pewno wymaga to drastycznej naprawy. To nie jest zwykłe przejście. Mamy tutaj problem. Trzeba zmienić geometrię tego momentu, powtórnie przemyśleć. Wiąże się to z jakimś tam kosztem, musimy się zastanowić w jaki sposób będziemy to realizować.

Radio 90: Czy pana zdaniem ta część deptaka została źle zaprojektowana, źle opracowana?

Na pewno tak, problem jest szerszy niż tylko te uszkodzenia, które nastąpiły, na pewno nie są to tylko błędy wykonawcze.

Radio 90: Czy miasto może coś dzisiaj zrobić?

Naprawić ten błąd. Wręcz musi to zrobić, bo ja sam obserwowałem wczoraj jak autobus nie tyle zawisnął na tym garbie, aczkolwiek prawie stanął, prawie się zatrzymał w miejscu.

Radio 90: Ale poprzednie władze Rybnika mówiły, że ten przejazd spełnia wszelkie normy.

Proszę mnie o to nie pytać.

Radio 90: Czy poruszamy jeszcze temat sławetnej rynny?

Wie pan co, jest taka sytuacja, że mamy duże plany związane z deptakiem, bo trudno zostawić coś, co zostało rozpoczęte, to jest duży proces. Akurat dzisiaj mamy spotkanie z potencjalnymi najemcami na ciągu deptaka, chcemy to miejsce ożywić, niekoniecznie pokazami laserów. Jest to duży program działań, zobaczymy, co nam się uda z tego zrealizować. Natomiast ten pierwszy krok został wykonany, rynna jest też jakby elementem tego pierwszego kroku.

Radio 90: Przed chwilą pan powiedział, że deptak deptakiem, ale to co się tam działo też woła o pomstę do nieba. Między innymi farby, które spływały z tych ławeczek.

No, to też jest do poprawy. W ostatnich dniach wykonawca zdemontował sześć ławek, będziemy walczyli, by one wróciły na swoje miejsce.

Radio 90: Jest pan z wykształcenia architektem, ma za sobą wiele projektów. Pana zdaniem najlepszy budynek w Rybniku?

Bazylika, nie będę się różnił od zdecydowanej większości mieszkańców.

Radio 90: A najbrzydszy?

Uuu, tu nie ma faworytów. Myślę, że znalazłoby się kilka budynków, ale nie jest ich tak wiele jak w innych miastach.

(…)

Radio 90: Ostatnie pytanie na temat stadionu, pan ma pomysł, żeby podzielić stadion – jeden dla żużlowców, drugi dla piłkarzy.

Wydaje mi się, że na dzisiaj nie ma innego wyjścia. Akurat wczoraj rozmawiałem z trenerem Grabowskim, trenerem żużla i potwierdza moje zdanie, że wydłużanie tego toru czy poszerzanie nie ma największego sensu. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest skrócenie jego długości, niestety kosztem boiska. To jest temat najtrudniejszy w tym wszystkim, bo co dalej z piłkarzami.

Radio 90: No przenieść gdzieś dalej, za Rudę.

Tak byśmy chcieli, tylko wiadomo, diabeł tkwi nie w szczegółach, ale w jednym szczególe, czyli w kwocie, jaką na ten obiekt musimy wydać.

Radio 90: Będziemy się przyglądać tej sprawie.

Zostaw komentarz