Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Dostęp młodzieży do alkoholu. W Rybniku sprawdzał to tajemniczy klient

Facebook Twitter

Jest lepiej niż przy poprzednim badaniu. W rybnickich sklepach po 2 latach znów sprawdzano, jak wygląda sprzedaż alkoholu osobom nieletnim. Audyt przeprowadziło Ogólnopolskie Stowarzyszenia Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim we współpracy z Rybnicką Radą Seniorów.

Dostęp młodzieży do alkoholu
Fot. pixabay.com

Dostęp młodzieży do alkoholu – jest lepiej, ale nie idealnie

Jak wynika z badań zrealizowanych w grudniu 2023 r., prawie 60% sprzedawców pracujących w rybnickich sklepach i marketach było gotowych sprzedać alkohol niepełnoletniej młodzieży. Wynik ten jest o 1/5 lepszy niż w 2021 r., kiedy to 73% audytów „tajemniczego klienta” przeprowadzonych w Rybniku zakończyło się sprzedażą alkoholu niepełnoletniej młodzieży. Coraz więcej sprzedawców zaczyna odpowiedzialnie traktować obowiązujące prawo. Niestety nadal jest to mniejszość, bo ok. 40%.

W jaki sposób przeprowadzono badanie?

Była to metoda „tajemniczego klienta”, a zrealizowano ją w 21 w małych i średnich sklepach osiedlowych oraz 11 w super i hipermarketach. W każdym badanym punkcie pojawił się „młody audytor” wyglądający na osobę niepełnoletnią, który próbował kupić dwa piwa. W badaniu uczestniczył również drugi „dorosły audytor”, którego zadaniem było zwrócenie uwagi sprzedawcy, gdy ten bez sprawdzenia podawał nieletniemu zamówione piwo. I

Istotnym elementem badania było także sprawdzenie reakcji sprzedawców i innych dorosłych klientów sklepu. Tylko trzy osoby – dwie starsze klientki oraz pracownik ochrony w markecie – zwrócili uwagę sprzedawcom, że faktycznie powinni sprawdzić dowód osobisty. Byli klienci obserwujący interwencję, którzy zareagowali agresją wobec „dorosłego audytora” proponując, że „sami kupią te piwa dla „młodego audytora”. Wydaje się, iż większość młodych sprzedawców nie jest odpowiednio przeszkolona i krępuje się lub nie potrafi zażądać dowodu osobistego od młodych klientów.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj