Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Nieśmiałość utrudnia życie. Czym jest? Jak sobie z nią poradzić?

Facebook Twitter

Nieśmiałość to nie tylko skrytość i niechęć do publicznych wystąpień. Towarzyszy jej szereg emocji, które osoba nieśmiała kryje w sobie. Skąd właściwie się to bierze i jak można walczyć z nieśmiałością? Czy ma jakieś pozytywne aspekty?

fot. pixabay.com

Kiedy nieśmiałość zaczyna przeszkadzać…

Uczucie wstydu, powściągliwość, czy zażenowanie to odczucia, które miewa każdy człowiek. Każdemu zdarza się, że nie potrafi przeprowadzić z kimś rozmowy, czuje się skrępowany. Jednak prawdziwa nieśmiałość, która jest cechą osobowości następuje wtedy, kiedy to uczucie przeszkadza nam w normalnym funkcjonowaniu, ogranicza życie społeczne i stanowi trwały dyskomfort.

Osoby nieśmiałe cechują się ostrożnością w kontaktach z innymi ludźmi (w pracy, w szkole, na ulicy, w sklepie), są nieufne i ograniczają kontakt z drugim człowiekiem do niezbędnego minimum. Istnieją różne nasilenia tej dolegliwości, większość z nas doświadcza nieśmiałości okazjonalnie (z jakiegoś konkretnego powodu, np. ze względu na duży autorytet drugiej osoby), niektórzy miewają częsty lęk przed ludźmi, jednak najpoważniejszym problemem są traumatyczne odczucia (wręcz nerwicowe).

Pozorny spokój

Osobę nieśmiałą zdarza się postrzegać jako lubiącą samotność, poważną, z większą potrzebą samotności, dyskretną. Wielokrotnie budzi pozytywne emocje u innych osób, ponieważ kojarzy się ze spokojem i powściągliwością. Jednak czasem nie zdajemy sobie sprawy, że za tą pozorną postawą osoby nieśmiałej kryją się poważne dolegliwości, takie jak ścisk w żołądku, mdłości, pocenie się, drżenie rąk. Osoby nieśmiałe często mają zaniżoną samoocenę. Towarzyszy im uczucie ciągłego oceniania przez innych, przez co są bierne społecznie.

Jakie mogą być negatywne skutki nieśmiałości?

  • niezauważanie własnych mocnych stron
  • brak walki o własne prawa oraz brak obrony własnej opinii
  • przejmowanie się własnymi zachowaniami, analizowanie ich
  • brak koncentracji na faktycznej istocie relacji międzyludzkich
  • problemy z komunikacją w zakresie spraw służbowych
  • problemy z poznawaniem nowych ludzi, brak rozwoju towarzyskiego
  • kłopoty z zawarciem prawdziwych przyjaźni
  • brak radości (doszukiwanie się własnych błędów)
  • depresja, lęk, alienacja społeczna

Pozytywne aspekty nieśmiałości:

  • przemyślane działanie
  • szczerość w relacjach
  • umiejętność dochowania tajemnic
  • spokój, opanowanie
  • brak działania pod wpływem emocji
  • powściągliwość w wyrażaniu zdania krzywdzącego innych
  • powaga, wzbudzanie zaufania innych
  • w sytuacji zawarcia relacji (np. przyjacielskiej) trwałość i zaangażowanie w jej rozwój

Jak pokonać nieśmiałość?

Nie mów innym o swojej dolegliwości. Kiedy inne osoby będą wiedziały o nieśmiałości, nadadzą Ci etykietkę i jeszcze trudniej będzie Ci się odpowiednio zachować. Zaobserwuj sytuacje, w których odczuwasz nasilenie negatywnych odczuć, próbuj samodzielnie się z nimi mierzyć, bez uczucia oceny innych.

Rób małe kroki, stawiaj sobie małe cele, przełamuj się. Ciesz się z własnych sukcesów, z wystąpień nawet w małym gronie. Nie zakładaj, że coś może pójść nie tak.

Jeżeli potrzebujesz, proś o pomoc. Jednak wybierz zaufane, bliskie osoby. Możesz też zgłosić się do specjalisty, jakim jest psycholog. Jeżeli nie poradzisz sobie z problemem na etapie diagnozy, później on tylko się pogłębi.

Osobom nieśmiałym wydaje się, że wszyscy skupiają się tylko na nich, a przecież to nie jest prawda. Dbaj o własne sprawy, załatwiaj je po swojemu. Nie pozwól, aby otoczenie paraliżowało Twoje zachowania wpływając na przebieg ważnych dla Ciebie sytuacji.

Jeżeli nie potrafisz nawiązać z kimś relacji, dogadać się, może po prostu wina leży po stronie tej drugiej osoby? Może to ona z jakiegoś powodu nie dopuszcza do szczerego kontaktu?

Nie bierz całej winy na siebie, nie zawsze masz wpływ na sytuację, czasem wystarczy wziąć ją taką jaką jest i myśleć o dalszym działaniu.

Nie wpadaj w panikę, naucz się spokojnie oddychać. W sytuacjach stresowych organizm zaczyna się bronić, a to niestety sprawia, że wpadamy w wir negatywnych odczuć. Zadbaj o swoje dobrze samopoczucie, myśl o sobie dobrze i po prostu działaj, w swoim tempie.

Wiesz, że masz problem ze spontanicznym działaniem, unikaj go. W miarę możliwości przygotowuj się do stresujących i trudnych sytuacji, nie zakładaj, że „jakoś to będzie”.

Dopuszczaj do siebie tylko pozytywne myśli, odganiaj te negatywne, myśl o sobie dobrze!

Uśmiechaj się do siebie, pozbądź się kompleksów. Każdy z nas popełnia różne błędy, ale przecież większości z nich otoczenie nawet nie zauważa! Powodzenia!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj