Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Śliska droga. Mamy rady instruktora nauki jazdy

Facebook Twitter

Wolniej niż zwykle i z większym odstępem. Tak powinniśmy jeździć zimą. Szczególnie teraz gdy w niektórych miejscach na drogach jest tzw. szklanka czyli cienka warstwa lodu, a na innych są lodowe zgrubienia, wyjeżdżone przez auta. Śliska droga- rady specjalisty.

Śliska droga. Mamy rady instruktora nauki jazdy

Wolniej niż zwykle i z większym odstępem. Tak powinniśmy jeździć zimą. To są rady dla kierowców instruktora nauki jazdy, Marek Fibic o tym jak radzić sobie gdy śliska droga.

Marek Fibic: Warunki na niektórych drogach są bardzo ciężkie. Ostatnie dwie zimy, czyli zima tegoroczna i zeszłoroczny, można powiedzieć, że są takie bardziej obfite w opady śniegu, bo przedtem pamiętamy, że nie było tego śniegu zbyt dużo i kierowcy odzwyczaili się od jazdy w takich warunkach. Trzeba pamiętać o dobrych oponach, dobra zimówka dużo zrobi, natomiast opona zimowa nie załatwi wszystkiego. Trzeba mieć umiejętności, trzeba mieć też trochę pokory do tej pogody, do tego podłoża, bo łatwo wpaść w poślizg niekontrolowany, który może się zakończyć tragicznie.

Co zrobić gdy wpadniemy w poślizg?

Marek Fibic: Gdy np. tył auta ucieka w prawą stronę, to kierownicę też trzeba byłoby szybko odbić w prawo, potem w lewo, żeby to po prostu skontrować. Wiadomo, że „kierowca świeży”, który może robił prawo jazdy przez przez lato czy tam w okresie jesiennym, to taka sytuacja go zaskoczy i niekoniecznie może z tej sytuacji wyjść obronna ręką. Natomiast myślę, że kierowcy starzy, którzy pamiętają zimy, jakie były kiedyś, byli do tych warunków zimowych bardziej niż teraz przyzwyczajeni. Trzeba uważać jeden na drugiego, nigdy nie być za pewnym, za szybkim.

Marek Fibic, instruktor nauki jazdy

Marek Fibic: Okres zimowy jest takim okresem, gdzie drogowcy narzekają na kierowców, a kierowcy na drogowców. Ja myślę, że drogowcom życzymy dużo wytrwałości, kierowcom dużo cierpliwości, a wszystkim dookoła zdrowia i dużo miłości.

Większość nowoczesnych pojazdów posiada szereg systemów bezpieczeństwa – oto najpopularniejsze z nich:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu się kół, pomaga kierowcy utrzymać panowanie nad pojazdem podczas awaryjnego hamowania
  • ASR – system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania
  • ESP – system kontroli trakcji, pomaga kierującemu naprawić błąd, w wyniku którego mógłby utracić on panowanie nad pojazdem i zboczyć z toru jazdy
  • EBA – układ wspomagania hamowania, który działa automatycznie nagłych sytuacjach, gwarantując uzyskanie większej skuteczności hamowania
  • RSC – układ stabilizacji przechyłu, zapobiega wywróceniu się pojazdu wskutek gwałtownego manewru.

Pamiętaj jednak, że żaden system bezpieczeństwa nie zastąpi rozsądku i rozwagi. Są to tylko zabezpieczenia, które mają ułatwiać jazdę kierującemu.

Śliska droga. Mamy rady instruktora nauki jazdy

Posłuchaj całej rozmowy Małgorzaty Kmieciak:

Jazda samochodem po zaśnieżonej drodze wymaga skupienia, umiejętności i uwagi. Musisz być przygotowanym na utratę przyczepności i wydłużoną drogę hamowania, dlatego też z wyczuciem operuj pedałem hamulca i gazu by nie dopuścić zerwania przyczepności opon z podłożem. Pamiętaj, że jak najlepsze opony zimowe nie zapewniają stuprocentowej przyczepności.

Pamiętaj:

  • dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze,
  • jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności jako kierowca w takich warunkach lepiej nie wyjeżdżaj samochodem,
  • zamarznięte szyby znacznie utrudniają nam widoczność, dlatego przed wyruszeniem na drogi dokładnie oczyść samochód oraz światła ze śniegu i lodu,
  • na śliskiej nawierzchni droga hamowania znacznie się wydłuża dlatego jadąc w korku zachowaj bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazd,u
  • włącz światła mijania,
  • bądź uprzejmy na drodze! pozwól innym kierującym, szczególnie wyjeżdżającym z osiedlowych uliczek włączyć się do ruchu!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj