Zadania domowe zniknęły – co wy na to? Czy to dobra decyzja ministerstwa?
Prace domowe w szkołach podstawowych przeszły do lamusa. Zgodnie z decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej od pierwszego kwietnia wprowadziło zmiany polegające na niezadawaniu przez nauczycieli uczących w klasach 1-3 szkoły podstawowej pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych.
Zadania domowe – potrzebne czy nie?
W klasach 4-8 zadania będą nadal, ale nie będą za nie wystawiane oceny. O zmiany zapytaliśmy najbardziej zainteresowanych, czyli uczniów. Nasz reporter był w szkole podstawowej w Turzy Śląskiej. Zdania były podzielone.
A co o wprowadzonych zmianach sądzą nauczyciele w tej szkole Joachim Grabiec, Alina Zalewska-Adamczyk i Anna Skoczeń?
Joachim Grabiec: Bardzo krytycznie, bardzo źle to oceniam, ponieważ uczeń powinien pracować w domu, bo nie jest w stanie opanować całości materiału w szkole. I to jest element, który pomaga rozwojowi jego naukowemu, intelektualnemu. I tak zawsze było i był to element skuteczny. Oczywiście nie należy przesadzać z zadaniami domowymi, ale też w sposób umiarkowany i selektywny zadania nauczyciel powinien móc uczniom dysponować.
Alina Zalewska-Adamczyk: Z takich przedmiotów jak matematyka, polski, angielski, które są na razie przedmiotami egzaminacyjnym, powinny być jednak zadania domowe.
Anna Skoczeń: Na lekcjach przerabia się pewien materiał i kiedy dziecko przychodzi do domu i dostaje z tego materiału zadanie domowe, to z automatu powtarza. Ta partia materiału robi się ogromna i trzeba ją nieraz przyswoić jeszcze raz, ponieważ słyszało się ją tylko na lekcji. A jeśli słyszę na lekcji, przyjdę do domu i z tego materiału odrabiam zadanie, to przy okazji ją utrwalam. I dzięki temu, kiedy przychodzi sprawdzian, ileś rzeczy jest powtarzanych na bieżąco.
Przypomnijmy, że zadania domowe z klas 1-3 zniknęły, ale wyjątkiem są ćwiczenia usprawniające tak zwaną „motorykę małą”, tego rodzaju praca domowa będzie obowiązkowa dla ucznia, a nauczyciel będzie mógł wystawić za nią ocenę.
Z kolei w klasach 5-8 szkoły podstawowej nauczyciel będzie mógł zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową, ale nie będzie ona obowiązkowa i nie będzie za nią wystawiana ocena. Po sprawdzeniu pracy domowej wykonanej przez ucznia nauczyciel ma przekazać mu informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy i jak powinien się dalej uczyć.
Czytaj także: