Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

GDDKiA komentuje rezygnację Alpine Bau z budowy mostu na A1 w Mszanie

Facebook Twitter

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała odpowiedź na oświadczenie Alpine Bau. Przypomnijmy, wykonawca mostu w Mszanie nie chce dalej budować obiektu na trasie autostrady A1. To po raz kolejny wydłuży czas realizacji inwestycji, na której ukończenie wielu kierowców czeka z niecierpliwością.

Dyrekcja przypomina, że inwestycja powstaje według projektu przyjętego przez wykonawcę w momencie przystępowania do przetargu na budowę. Most na pewno powstanie, jest już gotowy w 95%, a jego dokończenie jest – zdaniem podwykonawców i inżyniera kontraktu – możliwe do końca tego roku. Wymaga jedynie rzemieślniczej precyzji i dokładności – czytamy w piśmie GDDKiA.

GDDKiA komentarz do sprawy:

Alpine nie wywiązuje się z własnych deklaracji i po raz drugi schodzi z tej samej budowy. Most na A1 powstanie.

Alpine Bau – wykonawca mostu w Mszanie (MA 532) w ciągu autostrady A1 po raz kolejny przestaje realizować tę samą inwestycję, budowaną według projektu przyjętego przez wykonawcę w momencie przystępowania do przetargu na budowę. Alpine nie realizuje też własnych deklaracji z porozumienia z lipca 2012 roku o wykonaniu programu naprawczego wskazanego przez wojewódzki nadzór budowlany oraz z porozumienia o bezpośrednim zaliczkowaniu przez GDDKiA podwykonawcom Alpine.

Zamiast tego pisze oświadczenie o ewentualnym odstąpieniu od umowy i pod pretekstem problemów technicznych, a nie finansowych, wycofuje się z wiążącej ich umowy oraz zawieranych w ostatnim czasie porozumień. Inwestycja, która jest wykonana już w 95 procentach, zostanie dokończona do końca tego roku. Przez Alpine lub dotychczasowych podwykonawców tej firmy.

Już raz, w 2009 roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podziękowała firmie Alpine za współpracę, bo ta nie chciała realizować inwestycji. Potem jednak firma nabrała chęci do budowy tego samego obiektu według tego samego projektu i złożyła ofertę w kolejnym przetargu na tę samą budowę. Zgodziła się (w październiku 2010 r.) realizować inwestycję wg projektów przekazanych przez GDDKiA, podpisała umowę.

Potem jeszcze podpisała porozumienie (w lipcu 2012) , że na pewno będzie realizowała programy naprawcze wskazane przez nadzory budowlane. Jednak znowu się rozmyśliła. GDDKiA nawet w takich przypadkach pomaga wykonawcom, oczywiście w granicach przewidzianych przepisami prawa i konstruktywnego załatwienia sprawy.

Dlatego też to GDDKiA, na prośbę Alpine Bau, wypłaciła zaliczkę podwykonawcy – firmie BBR Polska, żeby mógł on zamówić materiały konieczne do kontynuowania budowy mostu. Alpine Bau nie była bowiem w stanie znaleźć środków na zaliczkę dla podwykonawcy. Wskazuje to więc niezbicie, że rzeczywistym powodem zaprzestania budowy obiektu przez Alpine nie są kwestie techniczne, tylko sytuacja finansowa spółki.

Przypomnijmy, Wykonawca zobowiązał się w podpisanym przez siebie w lipcu 2012 roku porozumieniu, do wdrożenia programu naprawczego zgodnego z decyzją ŚWINB w Katowicach nakazującą wykonawcy realizację robót naprawczych na moście w Mszanie (z maja 2012). Program naprawczy był zaś konsekwencją awarii spowodowanej przez wykonawcę niewłaściwie wykonującego roboty przy układaniu osłonek kabli.

Mimo własnej deklaracji, firma Alpine Bau uchyla się od realizacji tego programu , w konsekwencji czego nie jest w stanie dotrzymać terminu wskazanego w decyzji wojewódzkiego nadzoru budowlanego, tj. zakończyć realizacji programu naprawczego do 30.08.2013 r. Zamiast tego, po 9 miesiącach od własnej deklaracji o realizacji programu naprawczego zgodnego z decyzją inspektora nadzoru, Alpine składa alternatywny projekt naprawczy. To kolejne działanie wykonawcy obliczone na wydłużanie realizacji umowy i wprowadzenie inwestora w błąd i jest przykładem nienależytego wykonywania umowy.

W zawartym w lipcu 2012 porozumieniu wykonawca wyraził zgodę na skorzystanie przez GDDKIA z zastępczego wykonawcy w przypadku kiedy firma Alpine nie będzie wykonywała programu naprawczego wskazanego przez SWINB. Działania firmy Alpine zmuszają GDDKiA do podjęcia działań kontraktowych, takich jak uruchomienie gwarancji należytego wykonania oraz wynikających z porozumienia ustalającego z lipca 2012.

Most jest już gotowy w 95%, a jego dokończenie jest zdaniem podwykonawców i inżyniera kontraktu możliwe do końca tego roku. Wymaga jedynie rzemieślniczej precyzji i dokładności.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 5 lipca 2022