Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Jazda na suwak. Czy pamiętamy o tej zasadzie? Za kilka dni wyruszymy w dalekie trasy

Facebook Twitter

Zasada "jazda na suwak", od dawna stosowana na drogach Europy Zachodniej, zyskuje coraz większe uznanie również w Polsce. Przypominamy podstawowe zasady.

Jazda na suwak

Od 6 grudnia 2019 r. obowiązkowość stosowania tej metody wprowadzono na terenie całego kraju, w celu poprawy płynności ruchu drogowego. Czy jednak wszyscy kierowcy wiedzą, jak jazda na suwak powinna wyglądać?

Jazda na suwak to nie tylko kwestia uprzejmości, ale przede wszystkim obowiązek każdego kierowcy. To właśnie dzięki temu możemy sprawniej poruszać się po drogach, unikając niepotrzebnych korków. Niemniej jednak, jak pokazują obserwacje policjantów, nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, jak prawidłowo stosować tę metodę.

Często zdarza się, że nieumiejętne praktykowanie jazdy na suwak prowadzi do powstawania kolejek i dodatkowych utrudnień w ruchu. Co gorsza, są kierowcy, którzy celowo blokują pas ruchu, utrudniając innym kierowcom przejazd.

Jazda na suwak, czy o niej pamiętamy?

Warto pamiętać, że zasada jazdy na suwak powinna być stosowana nie tylko w sytuacji, gdy pas ruchu dobiega końca, ale również wtedy, gdy jest on z jakiegoś powodu zablokowany. Stosowanie jazdy na suwak ma na celu sprawne pokonanie zwężającego się odcinka drogi, co przekłada się na płynniejszy ruch i mniejszą liczbę korków. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wszyscy kierowcy znali i stosowali tę zasadę.

Jazda na suwak – jak ją prawidłowo stosować?

– kierowca znajdujący się na pasie kończącym powinien dojechać do jego końca i dopiero wtedy włączyć się na pas sąsiedni,
– zamiar włączenia na inny pas należy bezwzględnie zasygnalizować włączając kierunkowskaz,
– jadąc pasem, który ma kontynuację, obowiązkowo należy wpuścić jeden pojazd włączający się na pas.

Najczęstsze błędy popełniane przez kierujących:

– ustawianie się tylko na jednym pasie – wydłuża to korek i zwiększa zator,
– uniemożliwianie włączenie się do ruchu pojazdowi z pasa kończącego,
– blokowanie sąsiedniego pasa, aby inni kierujący nie mogli przejechać nim do końca,
– wpuszczanie kilku pojazdów, co powoduje zmianę tempa jazdy innych i wydłużenie korka.

Nie można też korzystać z przywileju jazdy na suwak, kiedy normalna jazda jest możliwa, czyli nie ma znacznego zmniejszenia prędkości na wszystkich pasach ruchu. Jeśli wolniej trzeba jechać wyłącznie na pasie kończącym się, to jazda na suwak nie obowiązuje.

Niestosowanie się do obowiązujących przepisów jazdy na suwak może skończyć się mandatem do 500 złotych.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj