Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Nowy dworzec w Raciborzu. Prace cały czas trwają, robotnicy przenieśli się już do środka gmachu

Facebook Twitter

Dworzec w Raciborzu zmieni się nie do poznania. Relikt PRL zastąpi nowoczesna bryła, która wygląda już coraz bardziej efektownie.

Dworzec w Raciborzu ma być gotowy w pierwszej połowie 2024 roku

Nowy dworzec w Raciborzu wygląda coraz lepiej. Gmach, którego budowa rozpoczęła się latem 2022 roku, już stoi. Ale zakres robót do wykonania jest jeszcze spory.

Do tej pory wykonano już wiele prac. Zakończono między innymi prace konstrukcyjne – odbudowano po wyburzeniu segment centralny, skrzydło północne i południowe budynku. W skrzydłach dworca i segmencie środkowym wstawiono już okna i witryny, obecnie prowadzone są prace przy elewacji

-mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Wewnątrz budynku trwają roboty wykończeniowe i montaż instalacji sanitarnych (zakończono prace przy węźle cieplnym w budynku), elektrycznych i teletechnicznych. W najbliższym czasie prace te będą kontynuowane. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2024 roku.

Po przebudowie elewacja dworca zyska nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zaprojektowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrz budynku. Ciekawym elementem zdobniczym w centralnej, najbardziej reprezentacyjnej części fasady, będzie umieszczenie na wysokości pierwszego piętra słupków wykonanych z blachy corten. Poza fasadą wyjątkowo interesująco będzie prezentowała się południowa ściana budynku. Zaprojektowano tam „zieloną ścianę” o powierzchni 60 m kw., na której ma rosnąć prawie pięćset roślin siedmiu gatunków, w tym m. in. trzmielina, barwinek pospolity czy turzyca. Elewacja dworca w nowej odsłonie zyska nową iluminację podkreślającą jego bryłę.

Jak wiadomo dworzec po przebudowie będzie mniejszy niż obecnie. W jego centralnej części, na parterze, zaprojektowano nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol oraz sąsiadującą z nim poczekalnię. Aranżację wnętrza uzupełnią ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesne oświetlenie. Tuż obok poczekalni i holu w jednym z pomieszczeń będzie się znajdował parking rowerowy. Pomieści on co najmniej 26 jednośladów. Cykliści znajdą tam również stację naprawy rowerów.

Po przebudowie nieco zmieni się droga dojścia na perony. Do tunelu prowadzącego na nie dostaniemy się bezpośrednim przejściem przez centralną część budynku lub wychodząc do niego z poczekalni. Na piętrze środkowej części budynku zaprojektowano poczekalnię letnią, będącą jednocześnie tarasem widokowym – otwartą przestrzenią, przykrytą dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Budynek dworca Racibórz w nowej odsłonie będzie przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne.

Inwestycja w Raciborzu to koszt nieco ponad 30 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., które przebudowują raciborski dworzec w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wykonawcą prac jest Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2024 roku.

 Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj