Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Pociągiem w 15 minut z Rybnika do Żor [WIDEO] [FOTO]

Facebook Twitter

Do Żor pociągiem w niespełna kwadrans, autobusem ponad pół godziny. Przekonał się o tym dziś Arkadiusz Żabka, który jako jeden z pierwszych, przejechał zmodernizowanym szlakiem kolejowym.

18 peronów, 60 kilometrów wymienionych torów. Zakończono roboty na trasie kolejowej  od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy. To w ramach tej inwestycji między innymi remontowano wiadukt przy rondzie Chwałowickim w Rybniku. Jak informuje PKP PLK podsumowując prace, nowe perony są wygodniejsze dla podróżnych, pociągi przyspieszyły do 120 km/h i skrócił się czas przejazdu: np. pociągiem z Żor do Rybnika można pojechać w ok. 10 minut, wcześniej było to ponad 20 minut.

Dziś (08.11.) Polskie Linie Kolejowe zorganizowały przejazd, chwaląc się przy okazji zakończoną inwestycją wartą 375 mln złotych:

Pociągi tą trasą będą mogły jeździć do 120 km/h. Zostały wyremontowane dwa tory, w Szczejkowicach dwa perony jedno krawędziowe zostały podwyższone, tak aby zapewnić możliwy dostęp również dla osób niepełnosprawnych. Są pochylnie prowadzące na perony. Wsiadanie, wysiadanie jest łatwiejsze dla pasażerów. Na stacji Żory wyremontowane zostały dwa perony o długości 300 metrów. Wprowadzono również całkowicie komputerowe urządzenia sterujące ruchem kolejowym, które sterują całą stacją, jak również przystankiem osobowym Szczejkowice i Gotartowice.

– mówi Tomasz  Chobik, kierownik kontraktu. Zakończony projekt jest częścią modernizacji szlaków kolejowych w całej Polsce.

Ten odcinek jest ważny z wielu powodów –

mówi Arnold Bresch członek zarządu PLK:

 

Bardzo cieszymy się z efektu, który osiągnęliśmy. Projekt w swoim podstawowym zakresie miał wzmocnić przewozy towarowe, ale też jest tą wartością dodaną. Spory zakres prac wykonany na przystankach osobowych. Mamy tutaj 10 miejscowości, w których są stacje i przystanki kolejowe. W tych lokalizacjach mamy 18 zmodernizowanych peronów. Stoimy na eleganckim peronie, który ma odpowiednią wysokość, jest wyposażony w urządzenia do obsługi osób niepełnosprawnych. Mamy pochylnie, windy, naprowadzanie dla osób niedowidzących.

To ważna inwestycja dla Śląska i czekamy na kolejne

– mówił na rybnickim dworcu PKP wicewojewoda Jan Chrząszcz:

W sumie na remontowanej trasie powstało 18 peronów i wymieniono 60 kilometrów torów od Chybia przez Żory, Rybnik aż do Nędzy.

 

Podróżni korzystają z nowych peronów na 10 stacjach i przystankach w: Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Rybniku, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wieś i Nędzy. W sumie 18 peronów zostało podwyższonych, żeby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Jest nowe oświetlenie i nagłośnienie. Wymieniono nawierzchnię peronów na antypoślizgową, ze specjalną wypukłą fakturą wyznaczającą strefę bezpieczeństwa. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na perony łatwiej można się dostać m.in. dzięki pochylniom i windom.

Efektem prac są także atrakcyjniejsze podróże. Pociągiem z Żor do Rybnika można pojechać w ok. 10 minut, wcześniej ponad 20 min. Weekendowe przejazdy z Wisły Głębce do Gliwic skróciły się o 10 min. Krócej o kilka minut jadą też pociągi z Rybnika do Nędzy.

Po inwestycji PLK pociągi przyspieszyły do 120 km/h, m.in. dzięki wymianie 60 km torów i sieci trakcyjnej. Ważnym zakresem była przebudowa 81 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Pociągi jeżdżą m.in. po odnowionych mostach – historycznym Zamysłowskim nad rzeką Nacyną w Rybniku i moście w gminie Strumień nad Wisłą oraz wyremontowanym wiadukcie nad ul. Chwałowicką w Rybniku.

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zapewniają dyżurni w 9 odnowionych i wyposażonych w nowe urządzenia nastawniach. Wzrósł poziom bezpieczeństwa dzięki umieszczeniu w torach 129 nowych rozjazdów – ważnych elementów linii, zapewniających sprawny przejazd składów z toru na tor. Urządzenia są wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu. Korzystne, dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym, było wyremontowanie 20 przejazdów. Na czterech zamontowano dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Monitoring, umieszczony na kluczowych skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, zapewnia lepszy nadzór i możliwość szybszych reakcji.

Efekty pozwoliły usprawnić ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. Prace zwiększyły przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Składy mogą przejeżdżać szybciej i bezpieczniej m.in. po mostach, a to w konsekwencji powoduje wzrost efektywności i konkurencyjności ekologicznego transportu kolejowego, względem innych środków komunikacji.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” o wartości 375 mln złotych netto był realizowany w latach 2017 – 2019 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Wykonawcą było konsorcjum firm: Trakcja PRKiI, Strabag, ZUE.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj