Setki domów do wyburzenia? Którędy pobiegnie nowa linia kolejowa?
W najczarniejszym scenariuszu do wyburzenia będą setki domów - mówiła w porannej rozmowie w Radio 90 Anna Hetman prezydent Jastrzębia-Zdroju, pytana o budowę nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Rząd proponuje trzy warianty trasy. Budzi ona niepokój samorządowców na Śląsku między innymi Żor i Jastrzębia-Zdroju:
Przeanalizowaliśmy każdą z nich, dwie nie są zadowalające, jedna budząca wręcz wiele niepokojów u mieszkańców, bo przecina i nową kopalnię Jastrzebie-Bzie i całe sołectwo Bzie i Ruptawa
Radio 90: Ile dzisiaj w Jastrzębiu będzie trzeba wyburzyć domów, żeby kolej mogła powrócić na swoje tory?
To jest bardzo ważne pytanie, rzeczywiście nie tylko mieszkańcy się niepokoją, my również.
Radio 90: Ile będzie trzeba wyburzyć domó w?
Bardzo dużo. Nie liczyliśmy jeszcze.
Radio 90: Dziesiątki, setki?
To są setki, to są setki.
Jedynym do zaakceptowania wariantem jest poprowadzenie nowej linii kolejowej po śladzie starej. Uchwałę intencyjną w tej sprawie podjęli w czwartek (27.02.) jednogłośnie jastrzębscy radni. Teraz zostanie ona przedstawiona przedstawicielom rządu odpowiedzialnym za stworzenie Centralnego Portu Komunikacyjnego:
Tutaj nie mówimy o wyburzeniach. Tutaj mamy już linię starą. Będziemy się bardzo o to starać lobbować, rozmawiać, dyskutować i pokazywać te argumenty merytoryczne. Ten wariant po linii 159 nie będzie zagrożenia dla miasta, dla mieszkańców. Tam spokojnie te obszary, które teraz są wskazane w studium czy w planie zagospodarowania przestrzennego będą mogły być normalnie użytkowane.
Radio 90: Czy pani zdaniem te konsultacje społeczne, które trwają od 10 lutego i mają zakończyć się 10 marca, są dobrze przygotowane? Mam wrażenie, że to się dzieje poza samorządem.
Niestety, początek tak wyglądał zdecydowanie.
W podobnym tonie wypowiadają się władze Żor. Na wczorajszej (27.02.) sesji podjęli oni także jednogłośnie uchwałę, by nową linię kolejową poprowadzić po istniejących torach. Tam, jak wiecie z naszych wiadomości, protestują mieszkańcy Baranowic:
Dziś do Jastrzębia ma przyjechać Marcin Horała pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. A cała rozmowa z porannym gościem Anną Hetman prezydent Jastrzębia-Zdroju do zobaczenia TUTAJ.
Komunikat Urzędu Miasta w Żorach
Po wnikliwej analizie zaproponowanych trzech wariantów przebiegu planowanej nowej linii kolejowej nr 170, wyrażam zdecydowane stanowisko, że jedynie wariant środkowy (granatowy), skorygowany w południowej części tak, aby przebiegał po istniejącej linii kolejowej, jest możliwy do zaakceptowania na terenie miasta Żory (zaznaczony na załączniku graficznym kolorem czarnym).
Przebieg projektowanej linii kolejowej w śladzie linii istniejącej jako rozwiązanie optymalne, pozwoli uniknąć „rozcięcia” miasta w miejscach rozwijającej się obecnie nowej zabudowy (w dzielnicach Kleszczów, Baranowice, Rogoźna, Rowień, Osiny) oraz ogromnych kosztów związanych z koniecznością przebudowy istniejącej infrastruktury, w tym infrastruktury drogowej. Wariant opiniowany pozytywnie minimalizuje koszty i ogranicza do minimum ingerencję w istniejącą zabudowę, w tym w istniejący układ drogowy.