Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Studenci wykorzystali drony dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony klimatu

Facebook Twitter

Bezzałogowe statki latające zaprojektowane przez Międzywydziałowe Koło Naukowe Politechniki Śląskiej „High Flyers” mogą wspomóc identyfikację intruzów w „korytarzach życia” podczas wypadków samochodowych, a także w wykrywaniu chorób roślin.

Działające na Politechnice Śląskiej Międzywydziałowe Koło Naukowe „High Flyers” zajmuje się projektowaniem, budową i eksploatacją autonomicznie sterowanych obiektów latających typu UAV (Unmanned Aerial Vehicle), popularnie nazywanych dronami. Opiekunami MKN „High Flyers” są profesorowie Roman Czyba i Marcin Lemanowicz. W skład zespołu wchodzą studenci Jacek Grzybowski, Łukasz Ungier, Tomasz Kudala, Wojciech Stańczuk, Izabela Stępień, Paweł Piórkowski i Dawid Rudy.

Nasze prace skupiają się głownie na inteligentnym przetworzeniu informacji – takiej, którą dron jest nam w stanie dostarczyć. Dzięki określonej algorytmice, jak sztuczna inteligencja, tzw. big data, chmura obliczeniowa i sieci neuronowe. To kierunek, który jest aktualnie rozwijany

– mówi dr inż. hab. Roman Czyba, prof. PŚ, opiekun MKN „High Flyers”.

Do „High Flyers” należą osoby zainteresowane wiedzą m.in. z zakresu elektroniki, mechaniki, modelarstwa, projektowania.

Jesteśmy pasjonatami. Każdy z nas ma jakąś ideę, jeśli chodzi o bezzałogowe statki latające. Część z nas chce je programować, część chce budować. Mamy w naszym zapleczu dwa statki VTOL (Vertical Take OFF and Landing). Jeden jest zrobiony z włókna węglowego

– mówi Jacek Grzybowski, przewodniczący Koła.

Oprócz tego zajmujemy się programowaniem, własnymi systemami komunikacji. Poznajemy te elementy, projektujemy układy oparte na różnych mikroprocesorach oraz przygotowujemy inne rzeczy, które drony mogą dla nas zrobić.

Jednym z zadań, do którego może być przeznaczony bezzałogowy statek latający, jest usprawnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Działanie to zostało zaprezentowane podczas tegorocznej edycji Droniady, w ramach konkurencji „Korytarz życia”. Zadanie konkursowe polegało na identyfikacji pojazdów, które nie stosują się do zasad zgodnych z korytarzem życia tworzonym w celu umożliwienia dojazdu służbom ratowniczym do wypadków drogowych.

Naszym zadaniem było wykrycie pojazdu, który nieuprawnienie wjechał w korytarz życia i podanie danych umożliwiających jego identyfikację

– wyjaśnia Jacek Grzybowski.

Przygotowana przez studentów platforma latająca może być także używana w zakresie ochrony środowiska.

Zadanie, w którym zajęliśmy drugie miejsce, dotyczyło nowoczesnego rolnictwa, wykorzystującego drony do wykrywania chorób roślin lub innych anomalii upraw, co ma wesprzeć rolników w szybkiej identyfikacji problemu oraz obniżeniu zastosowania pestycydów

– dodaje Grzybowski.

Urządzenie za pomocą zastosowanego algorytmu jest w stanie rozpoznać ogniska chorób np. warzyw, do których przypisane są odpowiednie kolory RGB.

Celem Droniady jest popularyzacja systemów bezzałogowych i autonomicznych. Uczestnicy mają możliwość przetestowania rozwiązań w realnych warunkach, a także nawiązania współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest stworzony Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów, który jest miejscem, gdzie tego typu rozwiązania są testowane. Jest on odpowiedzią na ciągle rosnący rynek dronów i zapotrzebowanie zarówno usługobiorców, jak i usługodawców

– wyjaśnia dr inż. hab. Roman Czyba, prof. PŚ.

Studenci mają możliwości przedstawienia pomysłów bezpośrednio firmom i w obecności potencjalnych przyszłych pracodawców, a więc jest to dobry moment, żeby zaprezentować się z jak najlepszej strony. Rozwiązania te będą wdrażane komercyjnie

– dodaje.

Zastosowanie dronów jest znacznie szersze

Oprócz obszarów związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego czy ochroną środowiska, obejmuje także inne sfery nauki i życia codziennego.

To również kontrola instalacji naziemnych, linii energetycznych, inspekcja trakcji kolejowych, kontrola stanu technicznego obiektów różnego typu, dźwigów budowlanych, mostów. To przede wszystkim również bezpieczeństwo – a więc wsparcie dla różnego typu służb mundurowych – policji, straży pożarnej, straży miejskiej

– mówi prof. Czyba, podkreślając także sposób użycia drona w czasie epidemii.

Wykorzystanie w tym wypadku platform latających do dezynfekcji, ogłaszania informacji z powietrza pokazuje możliwości zastosowania tego typu rozwiązań.

Drużyna z Politechniki Śląskiej zajęła I miejsce w konkurencji „Korytarz życia” oraz II miejsce w klasyfikacji generalnej VII edycji Droniady 2020, zorganizowanej przez Instytut Mikromakro, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej, Państwowy Instytut Badawczy oraz Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe. Wydarzenie odbywało się od 1 do 4 lipca na terenie Aeroklubu Śląskiego w Katowicach.

Zobacz zdjęcia z Droniady 2020:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj