Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

W okresie przejściowym częściej chorujemy, dbaj o swoją odporność

Facebook Twitter

Przedwiośnie to wyczekiwany przez wielu czas, ze względu na koniec zimy, rosnącą temperaturę, naturę, która budzi się do życia... Jednak ten okres bywa zdradliwy, ponieważ to właśnie wtedy, najwięcej chorujemy.

fot. pixabay.com

Wynika to z tzw. przesilenia wiosennego, wiele osób skarży się na ogólne zmęczenie, gorszą kondycję włosów oraz słabszą odporność na infekcje. Jak sprawić, aby początków wiosny nie spędzić chorując w łóżku? Pomyśl o tym już teraz!

Witaminy

Po zimie możemy mieć niedobór witamin, dlaczego? Świeże owoce i warzywa są rzadziej dostępne, na pewno spożywamy ich mniej. Możemy też mieć niedobór witaminy D, którą czerpiemy ze słońca. Jesteśmy przez to bardziej podatni na przeziębienia.

Suplementacja witaminy D i co jeszcze? Preparaty z witaminą C, która zwiększa aktywność komórek odpornościowych oraz rutyną, która wspiera działanie witaminy C.

Dieta

Witamin i składników wspomagających odporność możemy dostarczyć sobie też w diecie. Sięgajmy po cytrusy oraz kiszonki, które są bogate w probiotyki. To co jemy, powinno być zbilansowane, dlatego pamiętajmy o pełnoziarnistym pieczywie oraz nabiale. Każdy z nas w diecie powinien uwzględnić ryby, które są bogate w cynk. Warto pamiętać również o przyprawach, które zawierają cenne antyutleniacze, cynamon, kminek, kurkuma, goździki, rozmaryn, mięta, czy majeranek. Do tego dbajmy o odpowiednie nawodnienie organizmu, zimą mamy tendencję, aby pić mniej wody.

Ruch

Jak aktywność fizyczna, to najlepiej na świeżym powietrzu. Prz okazji wzmacniania kondycji, dotlenimy organizm. Może to być bieganie, rower, nordic walking albo po prostu zwykły spacer. Dzięki uprawianiu sportu na świeżym powietrzu, nasz mózg produkuje serotoniny, czyli hormony szczęścia. Powstają też białe ciałka krwi, leukocyty. Zwiększa się też zdolność limfocytów do zwalczania drobnoustrojów. Jest to też hartowanie organizmu.

Lepiej mieć to pod ręką

A co jeżeli już czujemy się słabo i wiemy, że złapaliśmy infekcję? Jak szybko zapobiec jej rozwojowi? W domu miej zawsze czosnek, miód oraz imbir, które zastosuj od razu w jadłospisie. Jak najlepsze lekarstwo zadziała wywar z imbiru, mleko z miodem lub czosnkowa oliwa.

Dbaj o sen

Aby zapobiec zmęczeniu i mieć wystarczającą ilość energii, zadbaj o regularny sen. To postawa funkcjonowania, niewyspanie osłabia nas i prowadzi często do łatwiejszego łapania wirusów oraz drobnoustrojów. Sen jest podstawą, bez której nie zadbamy o odporność na wiosnę.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 7 marca 2021