Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Czas na Twoją Miejscowość, czas na ZSME w Rybniku!

Facebook Twitter

Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Rybniku to szkoła z 70-letnią tradycją. Kształci w siedmiu zawodach w ramach technikum i w czterech w Branżowej Szkole I stopnia. "Oferta edukacyjna tworzona jest we współpracy z pracodawcami" - mówi dyrektor "mechanika", Marek Holona.

Na czym polega ta współpraca?

Proces kształcenia odbywa się na zasadzie kształcenia dualnego, tzw. klas patronackich. Każda klasa, każdy zawód ma minimum jednego partnera z rynku pracy, który ściśle współpracuje z nami w celu dopasowania treści kształcenia na potrzeby przyszłych swoich pracowników. Ta współpraca daje wymierne korzyści, ponieważ nasi absolwenci mają w tych firmach, zakładach pierwszeństwo w zatrudnieniu, znają zakład, a pracodawca zna swojego nowego pracownika. Pracodawcy aktywnie włączają się w proces kształcenia, w różny sposób, czy to organizując dla uczniów dodatkowe zajęcia, praktyki poszerzające wiedzę (…), wycieczki naukowe, a także fundując stypendia dla najlepszych. Oprócz pracodawców ważnymi partnerami są uczelnie wyższe. (…)

Szkole udaje się od lat korzystać z funduszy unijnych:

Od 2010 roku pozyskaliśmy przeszło 5 milionów złotych. Są to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego, (…) a także pieniądze pochodzące z programów rządowych, to spora kwota. Czwarty filar działalności szkoły to zajęcia dodatkowe, akcje społeczne, a także działalność Stowarzyszenia na rzecz promocji kształcenia zawodowego i technologii informatycznych SPEC, które zyskało w tym roku status organizacji pożytku publicznego. Uczniowie są laureatami, finalistami olimpiad zawodowych. Warto też podkreślić rosnącą już od pięciu lat zdawalność egzaminu maturalnego, plasującą szkołę na szczycie zdawalności wśród rybnickich techników. (…)

Pierwszym projektem współfinansowanym ze środków unijnych był projekt „Zawodowcy w Europie”. Mówi nauczycielka Anna Buchalik:

Dwie grupy po 16 osób wyjechały do Hiszpanii, przez dwa tygodnie uczniowie mieli staże w hiszpańskich zakładach pracy, dodatkowo poznali kulturę Hiszpanii.

To była możliwość poznać nowe maszyny, zwyczaje, popracować. Wiele się działo, mieliśmy okazję oglądać, pytać. Wrażenia ogromne, pozytywne.

Opowiadał uczeń 3 klasy, Kacper Rybka. Od 2012 roku na staże zagraniczne wyjechało z rybnickiego „mechanika” 199 osób: 196 uczniów i 3 nauczycieli. Oprócz tego możliwość dotacji z budżetu europejskiego pozwala jeszcze na poszerzenie oferty dla młodzieży. Wymienia Ewa Kuczyńska-Tomiło, wicedyrektorka Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku:

Oprócz staży zagranicznych w ramach innych projektów współfinansowanych z EFS, 86 uczniów wzięło udział w płatnych stażach w okolicznych zakładach pracy, gdzie mogli pogłębiać swoje praktyczne umiejętności zawodowe, a kolejnych 50 osób weźmie udział w stażach w 2019 i 2020 roku. Nasi uczniowie i uczennice dzięki projektom wychodzą ze szkoły z ponadprogramowymi umiejętnościami zdobytymi podczas kursów różnego rodzaju. (…) Siedmiu tegorocznych absolwentów, kształcących się w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego po skończeniu szkoły przystąpi do egzaminu na licencję maszynisty. Dzięki funduszom pozyskanym z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ciągu ostatnich ośmiu lat doposażyliśmy nasze pracownie zawodowe w sprzęt warty ponad 500 000 tysięcy złotych. Nasze dwie pracownie dla grafików oraz powstająca kolejna pracownia komputerowa, przeznaczona do nauki komputerowego projektowania (…) są wyposażone w sprzęt i oprogramowanie, którego nie wstydziłaby się uczelnia wyższa.

Szkoła jest jedną z dwóch z Polsce, w której uczniowie mogą zdobyć międzynarodowy certyfikat MikroTik. Tłumaczy Damian Niesobski, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku:

Uczniom ten certyfikat daje przede wszystkim to, że mają wiedzę z zakresu sieci komputerowych, mają wiedzę z zakresu istotnego systemu operacyjnego (…). Firmy, które tych uczniów zatrudniają już mają gotowy materiał, nie muszą szkolić ich w zakresie podstawowym. Uczeń już jest przeszkolony, już ma certyfikat. Firma może wtedy doinwestować w ucznia i szkolić go w zakresie bardziej inżynieryjnym (…). Uczeń ma wtedy dobry argument, żeby starać się o pracę, tym bardziej, że sprzęt tego producenta u nas przez firmy telekomunikacyjne jest wykorzystywany w szerokim zakresie. To są sieci bezprzewodowe, na naszym terenie jest kilku dostawców, którzy oferują sieci bezprzewodowe. Firma zatrudnia ucznia, który ma już podstawowe pojęcie, wie z czym to się je, wie jak to skonfigurować, może takiego ucznia posłać na serwis, a dalej może go doszkalać. (…)

Jeden z uczniów, Cezary Michalak brał udział w szkoleniu z programowania gier komputerowych:

Jest to dziedzina, której da się nauczyć samodzielnie, a takie kursy są bardzo przydatne, ponieważ można szybciej poznać dany język. W szkole mieliśmy zajęcia (…), na których nauczyliśmy się podstaw, wszystkich niezbędnych rzeczy, żeby tworzyć gry. Przydaje się to dla osób, które chcą to robić w przyszłości, jak i też komuś, kto chce to robić hobbystycznie. Programistyka jest dziedziną, która cały czas się rozwija, natomiast rozwija się w bardzo szybkim tempie, nawet osoby, które doszły niedawno mogą zrobić na tym dużą karierę. Ja zajmuję się już profesjonalnie tworzeniem stron i aplikacji. Kierunek przyszłościowy, o pracę się nie martwię. (…)

W Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku działa Szkolne Koło Wolontariatu, które wyremontowało budynek Stowarzyszenia Oligos, w którym powstał hotelik dla osób niepełnosprawnych. Mówi Bożena Paniczek, szkolna pedagog:

Jedenastu wspaniałych chłopaków wzięło się do roboty, wyremontowali osiem pokoików, łazienki, hall i takie gospodarcze pomieszczenia. Pracowali jako wolontariusze w soboty. Wcześnie rano przychodzili, wieczorem wychodzili, również po lekcjach. Trwało to około 3 miesięcy. I udało się! Potem dziewczęta (…) sprzątały, tak samo chłopcy z technikum – sprzątali, myli okna. Było wspaniale, poza tym połączyło to naszą społeczność szkolną, ponieważ sekretarka przywoziła chłopakom rano świeże kołaczyki, ktoś inny przywoził napoje. Nauczyciele przynosili farby, sprzęt. (…)

Szkolne Koło Wolontariatu opiekuje się osobami niepełnosprawnymi w stowarzyszeniu Oligos, organizuje świąteczną paczkę dla uczniów potrzebujących wsparcia, współpracuje z rybnickim CRIS-em. Uczniowie współdziałają też z seniorami, zorganizowali dla nich kurs komputerowy, mają wspólny projekt – PAKA CZIKA. Mówi Grażyna Winkler, szkolny doradca zawodowy:

Jest to grupa 9 uczniów i na ten moment 5 seniorów, którzy regularnie raz lub dwa razy w miesiącu, w zależności jak czas pozwala, jeździmy do szpitali, do hospicjów i występujemy dla chorych dzieci. Młodzież przebiera się w stroje klaunów, od tego zaczynają. Zmieniają też w swoich skeczach stroje na postacie z bajek. W przerwach, kiedy młodzież musi przebrać strój, seniorzy czytają bajki. Grupa utworzyła się w zeszłym roku szkolnym i przez rok działalności było aż 19 występów. To było naprawdę bardzo dużo. Seniorzy bardzo się garnęli i teraz tworzymy kolejne projekty, bo jest jeszcze więcej chętnych. Będziemy to rozwijać. (…)

Nie można też pominąć kampanii „Biała Wstążka”, w którą uczniowie „mechanika” zaangażowani są od lat – dodaje Patryk Andryszek:

W ramach tej akcji rozmawiamy z ludźmi na temat przemocy, jak z nią walczyć, jakie podejmować kroki przeciwko nim, także rozdajemy białe wstążki na znak tej akcji. Rozdajemy także ulotki, współpracujemy z policją, podczas jarmarku bożonarodzeniowego jesteśmy, policja stoi, my rozdajemy wstążki. Sami przygotowujemy, sami szyjemy i przyczepiamy.

A w”mechaniku” myślą też o tym, jak dobrze spędzić wspólnie czas wolny. Dba o to Stowarzyszenie SPEC, które tworzą nauczyciele i uczniowie. W jego ramach powstał m.in. escape room. Opisuje Basia Galwas, jedna z uczennic:

My w szkole utworzyliśmy go na temat Elektrowni Rybnik za 100 lat. Wprowadza w tę historię kartka z pamiętnika osoby, która została zamknięta w tej elektrowni po awarii. Ta osoba próbuje się wydostać, my też wychodzimy podążając jego krokami, tym co on przeżył. Na końcu korytarza w szkole jest strefa relaksu. Zbudowana z palet przez nas, to wszystko my skręcaliśmy, malowaliśmy, materiały zbieraliśmy. Można tam usiąść, porozmawiać, odpocząć, poczytać coś. W ramach integracji uczniów z nauczycielami dwukrotnie już zorganizowaliśmy noc filmową, jest ona raz w roku u nas w szkole i cieszy się bardzo dużym powodzeniem wśród uczniów, jak i nauczycieli. Możemy przyjść, pooglądać filmy, nocujemy w szkole. Jest kilka sal, można sobie wybrać.

Szkolne stowarzyszenie uzyskało status organizacji pożytku publicznego i można przekazać na jego rzecz 1% podatku. Dodaje prezes stowarzyszenia Beata Łabuda:

Chcemy się nadal rozwijać, w tym roku po raz pierwszy włączyliśmy się w akcję „Dzieci dzieciom na Mikołaja”. Naszym celem jest działalność charytatywna. Akcja polegała na zbieraniu słodyczy do paczek mikołajkowych, dla dzieci z oddziałów onkologicznych z hospicjów. Pomysłów mamy bardzo dużo, mam nadzieję, że te wszystkie pomysły, które gdzieś w głowach nam się rodzą dojdą do skutku. Brakuje tylko trochę funduszy, mam nadzieję, że ten 1% nam pomoże.

Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku zaprasza na dzień otwarty uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, jaki zaplanowano na 30 marca. Chcesz wiedzieć więcej na temat szkoły? Czytaj na ich stronie.

Upowszechnianie projektu „Zawodowcy w Europie” dla uczniów Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku w ramach projektu Erasmus Plus Kształcenie i szkolenie zawodowe Akcja 1 Mobilność uczniów; współfinansowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj