Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Nie daj się jesiennej depresji! Oto sposoby jak z nią walczyć

Facebook Twitter

Nastała jesień, dzień jest krótszy, a wieczory stają się coraz bardziej chłodne. Taka pogoda może być przyczyną obniżenia naszego nastroju, a nawet pojawienia się sezonowej depresji. Nie daj się jesiennej chandrze, znajdź sposób na jej pokonanie.

fot.pixabay.com

Jesienna depresja- co to takiego?

Bywa, że często lekceważymy swoje złe samopoczucie, nie zdajemy sobie sprawy z tego, że może być ono przyczyną jesiennej depresji. Taki stan dopada nawet 10% populacji na świecie. Badania wykazały, że dotyka on najczęściej kobiety po 30 roku życia, jednak pamiętajmy o tym, że nie jest to regułą. Skutki jesiennej chandry można odczuwać w każdym wieku, są one niezależne od płci. Depresja jest stanem emocjonalnym i poznawczym, który występuje w okresie jesienno- zimowym. Zazwyczaj znika ona wraz z nastaniem wiosny. Kiedy zmagasz się z takim problemem pamiętaj, że warto skorzystać z pomocy specjalistów, ponieważ twój stan może ciągle się pogarszać.

fot.pixabay.com

Objawy i rozpoznanie

Jesienna depresja może być odczuwana w różnej częstotliwości. Bywa, że zmagamy się z nią każdego dnia nawet przez kilka tygodni. Czasem może cyklicznie dochodzić do nawrotów złego samopoczucia – nawet przez kilka lat. Jak zatem rozpoznać, czy twój zły nastrój jest związany właśnie z depresją?

Częste objawy depresji:

  • Wystąpienie rozdrażnia, apatii, lękliwości i senności,
  • długotrwałe złe samopoczucie  (min.2 tygodnie),
  • brak radości i motywacji
  • myśli o śmierci,
  • zaniedbywanie obowiązków codziennych,
  • stany lękowe i wrogość wobec swojego otoczenia,
  • zwiększone łaknienie, przybieranie na wadze.

fot.pixabay.com

Podejmij walkę z depresją!

Jeżeli powyższe objawy występują u ciebie nie czekaj, zgłoś się do specjalisty (psychologa, psychiatry czy psychoterapeuty), który postawi diagnozę i pomoże ci w leczeniu. Pamiętaj o wypoczynku, przebywaj w miejscu gdzie jest dużo ciepła i światła. Nie daj się jesiennej chandrze, zwalcz ponure myśli, znajdź motywację. Ważnym aspektem jest także twoja dieta, która może mieć duży wpływ na twoje emocje. Urozmaicaj swoje menu o rozgrzewające i aromatyczne potrawy, podaruj sobie także odrobinę słodkości. Pamiętaj również o tym, by zachować umiar. Ważnymi witaminami są te z grupy B oraz magnez- dodaj je do swojej diety.

fot.pixabay.com

Aktywność i wypoczynek

Najlepszy na poprawę humoru jest wysiłek fizyczny. Pamiętaj zatem, by zadbać o swoją formę. Znajdź ćwiczenia, które będą sprawiały ci radość, np.biegane czy jazda na rowerze. By zachować równowagę nie zapominaj także o wypoczynku i odrobinie relaksu. Znajdź chwilę dla siebie i poświęć ją na ulubione czynności, czytanie, spotkanie ze znajomymi czy ciekawa gra. Każdemu należy się odrobina radości.

Czytaj także:

Wokół Ciebie dzieją się rzeczy ważne lub zabawne?
Nakręciłeś ciekawy film, zrobiłeś dobre zdjęcie?
Interesuje nas wszystko, co interesuje Ciebie i co dla Ciebie jest ważne.
Napisz do nas TUTAJ!

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj