Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Będzie połączenie kolejowe z Rybnika do Gliwic? Koleje Śląskie są na tak, sondują czy samorządy się dołożą

Facebook Twitter

Autobusów nie ma, operatorzy busów się wykruszają. Coraz trudniej podróżuje się na trasie Gliwice - Rybnik. Teraz Koleje Śląskie chcą uruchomić pomiędzy miastami nowe połączenie kolejowe. Kolejowa spółka wysłała pisma do samorządów zapytanie, czy są one zainteresowane partycypacją w kosztach utrzymania linii kolejowej.

Pociąg z Rybnika do Gliwic

Pociąg z Rybnika do Gliwic? Samorządy pomogą?

Koleje Śląskie rozważają ponowne uruchomienie połączenia kolejowego, pomiędzy dwoma największymi miastami regionu – Rybnikiem i Gliwicami. To odpowiedz na przedstawiane od dawna postulaty mieszkańców – szczególnie ziemi rybnickiej, którzy coraz głośniej narzekają, że nie są w stanie dojechać na uczelnię do Gliwic, do pracy czy szkoły. Mieszkańcy swoje postulaty zgłaszali już i do Kolei i do samorządów. Śląska spółka kolejowa sonduje więc teraz, czy w razie gdyby zdecydowała się na przywrócenie kursów na wspomnianej trasie,  samorządy dorzucą się do kosztów jej utrzymania. – Wystosowaliśmy do samorządów zapytania w tej sprawie – mówi Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.

Patryk Świrski: Zastanawiamy się nad linią, która miałaby łączyć Gliwice z Rybnikiem i wysłaliśmy pisma do samorządów na tej linii, poczynając od Gliwic przez Knurów, aż d0 Rybnika, z pytaniem czy byliby w stanie dofinansować – bo wiadomo, że my chętnie możemy zestawić połączenie – natomiast bez środków finansowych nie jest to możliwe. Zakładam, że temat wróci po wyborach samorządowych (…) bo na teraz nikt nie podejmie takiej decyzji.

Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich

Koleje Śląskie straciły głównego konkurenta

W minionych latach mieszkańcy przemieszczali się na trasie pomiędzy miastami autobusami PKS lub wraz z prywatnymi przewoźnikami. Kolejni przewoźnicy jednak wycofywali się z obsługi tej linii. A to właśnie małe busy stanowiły największą konkurencję dla Kolei.

Patryk Świrski: Mamy świadomość tego, że ruch kołowy – mam na myśli tych małych przewoźników – w Rybniku obumiera. Dostaliśmy takie informacje, że niektórzy przewoźnicy zwinęli swój biznes, a to była nasza największa konkurencja, bo można było busem łatwiej, szybciej, częściej dojechać.

Interpelacje w sprawie przywrócenia ruchu kolejowego na trasie Rybnik-Gliwice składał już także Grzegorz Wolnik, radny sejmiku śląskiego. – To jest możliwe – podkreśla radny:

Grzegorz Wolnik: Jest w tej chwili ku temu przychylna atmosfera. Ja na ostatniej sesji sejmiku zgłosiłem interpelację i rozmawiałem już w resortowym wicemarszałkiem Klimoszem i rozmawiałem również z dyrektorem departamentu komunikacji. Chcielibyśmy wystąpić w najbliższym czasie – to co prawda jest dość kosztowne, ale nie ma co w tym momencie liczyć groszy – o warunki techniczne do PKP PLK, bo to oni dysponują siecią. Sieć jest w bardzo dobrym stanie przynajmniej w 3/4 odcinka, więc tutaj wielkich problemów natury technicznej by nie było. Problem jest taki: na razie nam trochę brakuje taboru. Będziemy ten tabor wynajmować, że by polepszyć komfort na linii Katowice-Rybnik, ale także będziemy musieli wynająć tabor, który obsługiwałby tą linię z Gliwic do Rybnika.

Grzegorz Wolnik

Koleje Śląskie potrzebują finansowego wsparcia samorządów

Czy samorządy są zainteresowane nowym połączeniem? Czy są gotowe do niego dopłacić? To pytanie zadaliśmy Piotrowi Kuczerze, prezydentowi Rybnika.

Piotr Kuczera: Dostaliśmy takie pismo, mocno zaakcentowałem, że bardzo zależy nam na połączeniach kolejowych. Rybnik sam nie będzie tego połączenia utrzymywał, tu są finanse marszałka potrzebne. A z drugiej strony partycypacja gmin, które są na trasie przejazdu. Zdecydowanie będę wspierał tego typu działania. Wiem, że radny sejmiku Grzegorz Wolnik też taką interpelację złożył i też lobbuje za tym połączeniem. To jest dosyć ważne dla Rybnika, w pewnym sensie mamy dwa połączenia z Gliwicami, ale weekendowe. W 50 minut da się radę przyjechać do Rybnika, nie jest to oszałamiający czas, ale ta linia ma swoje trudności, a z drugiej strony połączeń tygodniowych zdecydowanie brakuje.

Władze miasta Rybnik stawiają jednak warunki. W kosztach muszą uczestniczyć wszystkie samorządy, przez które przebiega linia kolejowa oraz Marszałek Województwa Śląskiego.

Piotr Kuczera: Pytanie podstawowe, jak nasi sąsiedzi, w jakich kwotach też będą partycypować. Jakie kwoty wyłoży marszałek, ten temat jest mu znany. On jest organizatorem połączeń regionalnych. Mam nadzieję, że województwo w dużej części weźmie to na siebie.

A cała rozmowa Arkadiusza Żabki z prezydentem Rybnika do zobaczenia TUTAJ

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj