Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Rzecznik konsumentów: Co możemy reklamować po wakacjach?

Facebook Twitter

Skończyły się wakacje, dla wielu czas wypoczynku, wyjazdów w ciekawe miejsca za granicą, po których pozostaną nie tylko zdjęcia, ale też wyjątkowe wspomnienia... Czasami jednak wspomnienia są takie, że szybko chcielibyśmy je puścić w niepamięć.

rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów: nie zawsze zawinił przedsiębiorca

Są tacy, którym wakacyjny wyjazd organizowany przez biuro podróży nie będzie się dobrze kojarzył. Wielu z nich po powrocie do kraju zwraca się z prośbą o pomoc w dochodzeniu swoich praw do rzeczników praw konsumenta. Dariusz Kalemba rzecznik w starostwie powiatowym w Wodzisławiu interweniował w te wakacje w kilkunastu sprawach. Na co skarżyli się konsumenci?

Dariusz Kalemba: Przede wszystkim są skargi dotyczące nienależycie wykonanej usługi konkretnych wczasów, konkretnego wyjazdu, m.in. zakwaterowania w hotelu innym niż wynikający z umowy, krótszy poyt, ponieważ przelot nie był zakończony w danym konkretnym dniu. Konsument ma różne zastrzeżenia szczegółowe, czyli basen był w takim stanie, że nie można było z niego korzystać. Opcja all inclusive nie spełniała warunków oczekiwań konsumentów. Jedzenie było monotonne, zimne napoje były w jakiś sposób ograniczone. Oczywiście nie zawsze konsument ma rację, więc należy zapoznać się z umową. Konsument oczekiwania ma swoje, często są słuszne, ale zdarza się, że są po prostu niezgodne z umową.

Dariusz Kalemba, rzecznik konsumentów w starostwie powiatowym w Wodzisławiu

Co ciekawe, w tym roku dużo spraw dotyczyło problemów z bagażem

– dodaje Dariusz Kalemba.

Dariusz Kalemba: Mamy kilka spraw dotyczących reklamacji uszkodzonego bagażu. Zazwyczaj jest to dziura w walizce, urwany uchwyt, kółko od walizki, pęknięcia obudowy. Sprawy dotyczą głównie albo nieuznania danej reklamacji, albo zaniżenia wartości odszkodowania i to znacznie. Mieliśmy taką sprawę dotyczącą reklamacji uszkodzonego bagażu, gdzie konsumentka nie znając języka obcego, nie wiedząc, że ten bagaż należy zgłosić w strefie lotniska, opuściła lotnisko, później przez maila składane reklamację i jedynie poprzez mediację udało się, „wykłócić” dla konsumentki to, że ta reklamacja w sposób ugodowy została uznana.

Czy tym, którzy zwracają się o pomoc, do rzecznika praw konsumentów w sprawach usług turystycznych udaje się pomóc?

Dariusz Kalemba: Reklamacje turystyczne częściowo są uznawane, częściowo nie. Wszystko zależy od tego, czy w ogóle te roszczenie konsumenta jest zasadne. Bywa czasem, że konsument u nas dopiero dowiaduje się, że ta reklamacja od niego jest bezzasadna z powodu innego zrozumienia umowy przez konsumenta, a innych warunków umowy, inaczej brzmiących, które są zawarte w tej umowie. Część się udaje nam załatwić pozytywnie dla konsumentów, czyli to są te, gdzie widzimy, że faktycznie konsument ma rację. Jednak musimy pamiętać, że nasze postępowanie ma charakter polubowny, mediacyjny. I rzecznik konsumentów nie może zmusić przedsiębiorcy do uznania danego roszczenia.

Dariusz Kalemba poleca wszystkim, którzy wybierają się zagranicę odwiedzenie strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego, gdzie szczegółowo są opisane różnego rodzaju reklamacje, także te związane z wylotami czy bagażem. Jak podkreśla, to wiedza potrzebna przed wyjazdem, oby się jednak nie przydała. A jeżeli już macie problemy w podobnych sprawach możecie zawsze prosić o pomoc powiatowych czy miejskich rzeczników praw konsumentów.

Powiatowi i miejscy rzecznicy praw konsumentów w regionie:

  • Klaudia Bohucka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Bobrecka 29, 43-400 Cieszyn, tel. 33 477 73 11, e-mail: [email protected]
  • Anna Nidzińska, Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Jasna 31A, 44-100 Gliwice, tel. 32 338 64 99, e-mail: [email protected]
  • Edyta Wietschorke-Gołąb, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Zygmunta Starego 17, 44-100 Gliwice, tel. 32 331 69 26, e-mail: [email protected]
  • Ewelina Stelmach, Miejski Rzecznik Konsumentów, Al. J. Piłsudskiego 60, 44-335 Jastrzębie-Zdrój, tel. 32 478 53 51, e-mail: [email protected]
  • Edyta Raimann – Pryszcz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. 3 Maja 10, 43-200 Pszczyna, tel. 32 449 23 28, e-mail: [email protected]
  • Anna Szukalska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, pl. Okrzei 4, 47-400 Racibórz, tel. 32 459 73 22, e-mail: [email protected]
  • Joanna Appel, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. 3 Maja 31, 44-200 Rybnik, tel. 32 416 13 35, e-mail: [email protected]
  • Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Pszowska 92a, 44-300 Wodzisław Śląski, tel. 32 453 99 62, e-mail: [email protected]
  • Bożena Staneczek, Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Rynek 9, 44-240 Żory, tel. 32 434 81 58, e-mail: [email protected]

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 5 maja 2024