Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Światowy Dzień Konsumenta. Jakie sprawy mają mieszkańcy regionu?

Facebook Twitter

Nieudane zakupy w internecie. To sprawy, jakie w ostatnim czasie najczęściej trafiają do Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta w Wodzisławiu.

Dzień Konsumenta
Dariusz Kalemba - Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta w Wodzisławiu

Dzień Konsumenta – z czym mamy problemy?

Zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy, dlatego za każdym razem warto sprawdzić osobę oferującą nam towar, przynajmniej czytając wcześniej regulamin sklepu internetowego. Dobrze wiedzieć wcześniej, czy dana firma jest zarejestrowana na terenie Polski lub Unii Europejskiej. Zwraca na to uwagę Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta w Wodzisławiu:

Dariusz Kalemba: Przesyłki mogą docierać, ale zdarza się, że przy takim niepewnym sprzedawcy, czyli zagranicznym, przesyłki docierają z opóźnieniem, albo są to zupełnie inne rzeczy niż prezentowane w ofercie. Jeżeli chodzi o przedsiębiorców, którzy są zarejestrowani na terenie Polski, oni podlegają pod nasze przepisy prawa. Możemy dochodzić albo wydania tego towaru, albo zwrotu pieniędzy. Widzę, że nie ma problemów z egzekucją tego typu roszczeń. Tylko na terenie Unii Europejskiej możemy cokolwiek zrobić, jeżeli chodzi o ochronę konsumenta. Zdarzyła się sprawa ze sklepem zarejestrowanym na Seszelach, który sprzedawał swoje towary za pośrednictwem Facebooka. Okazało się, że niestety nikt mu nie jest w stanie pomóc formalnie.

Z jakimi jeszcze problemami mieszkańcy powiatu wodzisławskiego zwracają się do rzecznika?

Dariusz Kalemba: Najwięcej jest spraw, porad dotyczących sprzętu RTV, telefonów, smartfonów, komputerów. Na drugim miejscu jest obuwie, odzież. Też reklamacje usług, które są też częste. Na przykład reklamacja usługi turystycznej, wyjazdów, wycieczek. Reklamacje energetyczne – czyli są problemy z rozliczeniem za energię elektryczną. Chodzi tu o prosumentów, ale i o zwykłych konsumentów, którzy dostają po zakończeniu roku i zapłaceniu faktury kończącej rok, pół roku później fakturę korygującą, z której wynika, że mają znacznie dużą dopłatę.

Czy konsumenci są świadomi swoich praw?

Dariusz Kalemba:  Są świadomi coraz bardziej swoich praw, ale musimy przypominać o pewnych sytuacjach, ponieważ prawo ma to do siebie, nigdy nie wyprzedza zdarzeń, które nas spotykają. Te zdarzenia, te sposoby na handel różnego rodzaju wynalazki – teraz sztuczna inteligencja – to wszystko nas o krok wyprzedza. Prawo za tym próbuje nadążyć. Nigdy nie jest tak, że idziemy krok w krok. Sytuacje są takie, że konsumenci wiedzą o swoich prawach, ale często poprzez ich niefrasobliwość dochodzi do zawarcia umowy, której nie chcemy.

Zdarzają się sprawy coraz trudniejsze, czyli np. chybiona inwestycja:

Dariusz Kalemba: Kiedy konsument idzie w kierunku pomnożenia swojego kapitału bezrozsądkowo, czyli uważa, że jeżeli ktoś chce mu sprzedać akcje, albo jakiś inne instrumenty finansowe po bardzo dużych zyskach procentowych, on to bierze jako pewnik i bez żadnego zastanowienia zawiera taką umowę, później się okazuje, że nikt mu nie jest w stanie pomóc, musi zgłaszać popełnienie przestępstwa na policję. Jeżeli chodzi o biura maklerskie czy instytucje parabankowe, które mają siedzibę niestety poza UE, to nawet rzecznik finansowy nie jest w tej spawie pomóc.

W 2023 roku w powiecie wodzisławskim było 198 spraw wszczętych na wniosek konsumenta, to 10% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Udzielono 1 551 porad.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj