Stacja tankowania wodoru w Rybniku – otwarcie w poniedziałek. Co nam da ta inwestycja?
To pierwsza taka inwestycja w regionie, druga w Polsce. Stacja tankowania wodoru w Rybniku jest już gotowa, w poniedziałek wielkie otwarcie. Chociaż to komercyjna inwestycja, ma przynieść wymierne efekty ekologiczne i wpłynąć na poprawę jakości powietrza w mieście.
Stacja tankowania wodoru w Rybniku – gotowa, na poniedziałek (30.10) zaplanowano otwarcie. To druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Stacja powstała przy ulicy Budowlanych 6. Obiekt zlokalizowany jest w bliskim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej, na terenie dzierżawionym od miasta przez spółkę PAK-PCE STACJE H2, należącą do ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus.
Wodór dostarczany do nowo otwartej stacji będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych, co oznacza, że będzie to tzw. zielony wodór. Służył będzie także do tankowania miejskich autobusów wodorowych, które od października kursują po miejscowych drogach. Co więcej wodorowe pojazdu do spółki Komunikacja Miejska Rybnik także dostarczyła firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Łącznie przedsiębiorca dostarczył do Rybnika 20 sztuk autobusów na wodór, które zaczęły kursować w październiku. Jak zapewniają w urzędzie – obie inwestycje, czyli zakup autobusów oraz uruchomienie stacji – ma dać wymierne korzyści ekologiczne. To redukcja spalin, czystsze powietrze.
Zakup 20 sztuk autobusów napędzanych wodorem otrzymał dofinansowanie od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w wysokości 45,5 mln zł. Jest to jedno z pięciu najwyższych dofinansowań w Polsce i drugie najwyższe w województwie śląskim.
Miasto Rybnik złożyło również wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony Transport Publiczny Faza III”. Wniosek do NFOŚiGW obejmował dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, czyli 48 mln zł. Jeżeli uda się uzyskać dofinansowanie, miasto zakupi 14 nowych autobusów, z czego 11 to autobusy 12-metrowe, a 3 to autobusy 18-metrowe. Dostawy planowane są na koniec 2024 roku i początek 2025 roku.
Czytaj także: