Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Wy pytacie, policja w Rybniku odpowiada. Tym razem w sprawie bezpieczeństwa seniorów [WIDEO]

Facebook Twitter

Próby oszustw na wnuczka, na policjanta, na pracownika opieki. Oszuści nie próżnują i prześcigają się w pomysłach na to, jak wyłudzić pieniądze od mieszkańców regionu, a głównie ich ofiarami stają się osoby starsze. Oszuści i złodzieje wykorzystują ich otwartość, ufność, a także osłabioną czujność.

Z pytaniami o bezpieczeństwo seniorów dotarliśmy do Komendy Miejskiej Policji w Rybniku. Odpowiadać na nie będzie oficer prasowa Komendanta Miejskiego Policji w Rybniku, Bogusława Kobeszko.

Marcin pyta: Jak sprawdzić czy ktoś, kto dzwoni i podaje się np. za policjanta, właśnie nim jest? Jak senior ma ustalić czy osoba, która puka do jego drzwi jest np. pracownikiem wodociągów? O co pytać, jakich dokumentów żądać, gdzie zadzwonić?

Bogusława Kobeszko: Warto przez wizjer popatrzeć, zapytać kto tam jest, zapytać o co chodzi, o co pyta. Jeżeli ktoś przedstawia się za pracownika administracji, warto zapytać o imię nazwisko i sobie to sprawdzić. Można na przykład poprosić osobę, która stoi przed drzwiami, żeby poczekała i zadzwonić do instytucji, z której jest wskazana osoba skierowana do nas, do naszego mieszkania. Natomiast jeżeli my już otworzymy faktycznie to mieszkanie i osoba się przedstawia jako jako pracownik banku, można poprosić o okazanie legitymacji służbowej, natomiast jeżeli mamy wątpliwości co do autentyczności dokumentu, w tym momencie faktycznie należy to sprawdzić i zadzwonić na numer alarmowy 112, który jest dostępny dla wszystkich. (…) Jeżeli chodzi o numer do dzielnicowego, do policjantów, to są te numery ogólnodostępne na stronach komendy, jak również w aplikacji „Moja komenda”. Natomiast trzeba zwracać uwagę, aby nie zostawiać takiej osoby samej w domu, bo są też tacy złodzieje, którzy wykorzystują moment nieuwagi, poproszą na przykład osobę starszą o szklankę wody, a osoba jest życzliwa, chcę dobrze dla kogoś i w tym momencie chwila nieuwagi może kosztować naprawdę tym, że osoba straci oszczędności swojego życia.

Martyna chce, abyśmy wymienili konkretne zasady, które zapamięta jej babcia: czego seniorzy powinni się wystrzegać? Czego nie powinni robić, by nie stać się ofiarą złodzieja?

Bogusława Kobeszko: Jeżeli chodzi o telefony, które zadzwonią do nas i osoby poproszą o wydanie jakieś gotówki pieniędzy, to tutaj od razu powinniśmy zwrócić uwagę, że należy zerwać takie połączenie i zadzwonić na numery alarmowe. Należy pamiętać o tym, że policjanci nigdy nie żądają wydania pieniędzy ani też przelania żadnych pieniędzy na inne konta bankowe. Przede wszystkim należy też przestrzegać naszych dziadków, naszych rodziców na temat tych sposobów działań. Tak jak wspomniałam cały czas są one modyfikowane, zmieniane. Bywa tak, że początkowo dzwoni na przykład wnuczek/wnuczka z takim drżącym głosem twierdząc, że padła ofiarą wypadku i potrzebuje dużej kwoty pieniędzy, żeby wpłacić na konto policjantów i żeby nie trafić do więzienia.

Piotr z kolei zastanawia się: co starsza osoba powinna zrobić, gdzie zadzwonić, kiedy zorientuje się, że np. z jej domu zniknęły pieniądze lub biżuteria?

Bogusława Kobeszko: Jeżeli faktycznie padniemy ofiarą złodzieja, oszusta należy niezwłocznie zadzwonić na numer alarmowy 112, bądź też poinformować kogoś bliskiego, kto pomoże nam zadzwonić i poinformować o tej sytuacji policjantów. Przede wszystkim nie należy dotykać żadnych przedmiotów w tym mieszkaniu, poczekać aż tam przyjdzie grupa dochodzeniowa i będzie wykonywała czynności w tym zakresie.

Cała rozmowa z oficer prasową Komendanta Miejskiego Policji w Rybniku, Bogusławą Kobeszko do zobaczenia na naszym fanpage’u na Facebooku. Możecie w komentarzach zadawać pytania, dotyczące dowolnego tematu, które zadamy policji w kolejnym filmie.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj