Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Zakupy i sprzedaż w internecie to wygoda, ale też zagrożenie. Policja ostrzega

Facebook Twitter

Zakupy internetowe w ostatnich latach wśród wielu, głównie młodych osób zastąpiły tradycyjną wizytę w sklepie. Są wygodniejsze, często również tańsze. Dzięki firmom kurierskim przesyłki docierają do klientów sprawnie. Przed nami okres największych świątecznych zakupów. Klienci sklepów internetowych będą kupować więcej produktów, a często wykorzystują to oszuści.

Fot. JaneMarySnyder / pixabay.com

Nowa policyjna kampania koncentruje się na sprzedawcach internetowych przed Cyber Weekendem (w okolicy 30 listopada). Pandemia koronawirusa sprawiła, że jeszcze więcej konsumentów zaczęło robić zakupy internetowe. Oznacza to również więcej oszustw, ponieważ przestępcy mają jeszcze więcej możliwości okradania konsumentów i sprzedawców.

#SellSafe kampania uświadamiająca

Dzięki rozpoczętej kampanii organy ścigania w 16 krajach połączyły siły z Europejskim Centrum ds. Cyberprzestępczości Europolu (EC3) i Radą ds. Ryzyka Handlowego, aby podzielić się praktycznymi poradami, jak przechytrzyć przestępców próbujących nadużywać zakupów online.

Kampania prowadzona jest w ramach akcji e-commerce 2020 prowadzonej przez Europol i Austriacką Służbę Wywiadu Kryminalnego. Tegoroczna kampania koncentruje się w szczególności na sprzedawcach internetowych, pomagając im lepiej identyfikować oszustwa na ich platformach i umożliwiając im podjęcie kroków w celu ochrony firmy i klientów przed takimi atakami.

Organy ścigania, a także kluczowi partnerzy handlowi, będą udostępniać komunikaty kampanii za pomocą hashtagu #SellSafe, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Zagrożenie ze strony przestępców jest bardzo realne: w okresie poprzedzającym tę kampanię kilka krajów przeprowadziło działania operacyjne, w wyniku których w samym październiku aresztowano 22 takich e-oszustów.

Kupujesz przez internet?

  • Sprawdzaj wiarygodność sklepów, z których korzystasz.
  • Dbaj o bezpieczne formy płatności, np. za pomocą platform bankowych, im więcej metod płatności oferuje dany sklep internetowy, tym większa można mieć do niego zaufanie. Jeśli dany sprzedawca umożliwia jedynie dokonywanie płatności przy pomocy tradycyjnego przelewu, warto mieć się na baczności.
  • Zachowuj dowody zakupu, potwierdzenia zamówienia oraz informacje o postępie realizacji zamówienia. Większość tych dokumentów dostajemy na swój adres e-mail. Jeżeli tak się nie stało, skontaktuj się ze sklepem.

Sprzedajesz – jak chronić swój e-biznes?

Istnieje kilka prostych środków, które możesz podjąć, aby sprzedawać bezpiecznie. Europejskie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością Europolu zebrało kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć:

  • Poznaj swój produkt: sprzedaż niektórych produktów jest bardziej ryzykowna niż innych. Na przykład sprzedaż małych przedmiotów, które można łatwo odsprzedać, na które już istnieje popyt, jest bardziej ryzykowna niż sprzedaż przedmiotów zaprojektowanych osobiście.
  • Poznaj swojego klienta: jeśli akceptujesz płatności kartą i wysyłasz cenne towary do swoich klientów, pewnie chciałbyś wiedzieć, do kogo wysyłasz te produkty
  • Zapewnij bezpieczny sposób płatności, jego wybór ograniczy ryzyko oszustwa.
  • Korzystaj z niezawodnej usługi dostawy: wybierz metodę dostawy, dzięki której obsługa towaru będzie profesjonalna i będziesz mógł zgłosić reklamacje.

Więcej wskazówek, jak chronić siebie i swoją firmę przed e-oszustami, znajdziesz TUTAJ.

Czytaj także:

Podobne tematy

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 2 grudnia 2021