Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Dodatkowe wyjazdowe punkty szczepień. Sprawdź jak się zgłosić

Facebook Twitter

Ponad 100 dodatkowych wyjazdowych punktów uzupełni listę miejsc, w których podawane są szczepionki przeciwko COVID-19. Dojadą do osób, które ze względu na swój stan zdrowia, wiek lub niepełnosprawność nie mogą osobiście pojawić się np. w przychodni. Jak zgłosić się na szczepienie do mobilnego punktu?

fot. pixabay.com

Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu, ze względów zdrowotnych. W tym przypadku nie obowiązuje rejestracja przez internet lub telefonicznie, np. poprzez infolinię 989.

Liczy się wyłącznie bezpośredni kontakt z własną poradnią POZ. To stąd wyjazdowy punkt szczepień otrzyma informację o pacjencie oczekującym na szczepienie w domu. Wtedy zespół już z mobilnego punktu rejestruje pacjenta i ustala termin.

W domu pacjenta lekarz kwalifikuje go do szczepienia, a po podaniu dawki przynajmniej 15 minut zespół obserwuje chorego pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Potem zjawia się za jakiś czas, by podać drugą dawkę. Cała procedura jest więc zbliżona do szczepienia w przychodni. Co ważne, szczepienie przez mobilny punkt jest bezpłatne.

Szczepienie pacjentów w domu – krok po kroku

  • Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
  • Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
  • Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta, lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
  • Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
  • Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
  • Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
  • O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.

Procedura szczepienia wyjazdowego jest więc zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.

Wyjazdowe punkty szczepień otrzymują własną pulę szczepionek. Nie korzystają ze szczepionek zamówionych przez poradnię POZ, która zgłasza pacjenta do szczepienia wyjazdowego.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj