Prof. Blikle w Radiu 90: Młodzież ma się uczyć, a nie być uczona
Jak dziś się skutecznie uczyć i jak pracować? O nowych modelach kształcenia i organizacji pracy nasz reporter Arkadiusz Żabka rozmawiał z Andrzejem Blikle. Profesor był gościem Rybnickiego Święta Uniwersytetu Ekonomicznego.
Trzeba uczyć się rozwiązywania zadań projektowych. Dzięki temu młodzież się uczy a nie jest uczona – podkreśla profesor Blikle:
To jest zupełnie odwrotna sytuacja niż kiedyś, żeśmy się nauczyli, pokazano nam co to jest twierdzenie Pitagorasa a teraz będą zadania, żeby to twierdzenie Pitagorasa przećwiczyć. Nie, teraz jest, że trzeba zbudować rower, zaprojektować- może być zupełnie od czapy rower. To jest zadania akurat z wczesnych klas liceum pewnej brytyjskiej szkoły… no i teraz trzeba się różnych rzeczy nauczyć, żeby zbudować ten rower; trzeba się nauczyć trochę geometrii, trochę konstrukcji, trochę fizyki, przepisów ruchu i paru innych rzeczy. Ten projekt powoduje, że młodzież sięga po wiedzę, że młodzież się uczy, a nie jest uczona. To jest na nowoczesna dydaktyka.
Zmienić musi się też organizacja pracy zespołowej. Zarządzanie odchodzi do lamusa – mówi Andrzej Blikle:
To jest inna formuła organizowania pracy, przez zespół, który się sam organizuje. Ludzie po prostu wiedzą co mają robić, a od kogo się dowiadują skoro nie mają kierownika- a nie mają- dowiadują się od klienta, który złożył zamówienie…
Radio 90: Ale ten lider był zawsze u nas potrzebny, z tym takim światełkiem w tunelu…
Ten lider to nie był najczęściej światełkiem w tunelu, tylko jest karbowym, który trzyma jakąś pałkę i leje po grzbiecie… Nawet jeśli jest światełkiem w tunelu, to nie jest dobrze czuć się jak w tunelu. W tych zespołach samo organizujących się, które niektórzy nazywają turkusowymi, to tam może być wielu liderów, w każdej sprawie inny lider.
Profesor Andrzej Blikle był specjalnym gościem rybnickiej uczelni, która od października nie jest już wydziałem zamiejscowym, ale filią Uniwersytetu Ekonomicznego. O planach na przyszłość uczelni mówiliśmy w wiadomościach Radia 90:
Co dalej z Uniwersytetem Ekonomicznym w Rybniku?