Kłopoty pacjentów w pandemii. Jest raport Rzecznika Praw Pacjenta
Ponad 22 tysiące skarg na funkcjonowanie przychodni w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w czasie trwającej pandemii koronawirusa. To zgłoszenia pacjentów, jakie od stycznia do września przyjmowali pracownicy obsługujący Telefoniczną Informację Pacjenta, działającą przy Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Powstał raport, w którym podsumowano najważniejsze problemy.
Raport potwierdza to, co sygnalizują nam nie raz słuchacze, że są kłopoty z kontaktem z lekarzem rodzinnym. Pacjenci zgłaszali, że nie mogli dodzwonić się do rejestracji, że odmawiano im wizyty osobistej, a teleporady pozostawiały wiele do życzenia, budziły i wciąż budzą wśród chorych obawy co do skuteczności stawianej diagnozy.
Z raportu wynika, że są problemy z wykonaniem badań laboratoryjnych, są odmowy wystawienia recept na leki dla chorych przewlekle. Skargi zgłaszane przez pacjentów w drugiej kolejności dotyczyły ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, potem leczenia szpitalnego i rehabilitacji.
W wielu miejscach doszło do znacznego ograniczenia, a nawet zakazu odwiedzin pacjentów przez osoby bliskie. Zakaz odwiedzin był wprowadzany automatycznie, bez próby poszukiwania możliwości innych form kontaktów – i na to uwagę swojemu rzecznikowi zwracali pacjenci. On sam może interweniować w konkretnych przypadkach.
- Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590
Pełną treść raportu znajdziecie TUTAJ.
Czytaj także: