Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Zdrowie: Przejedzenie w święta? Jak temu zapobiec? Sprawdź rady dietetyka i ciesz się jedzeniem

Facebook Twitter

Jedzenie ma sprawiać przyjemność, szczególnie w święta, kiedy przygotowujemy potrawy inne niż na co dzień. Jednak wszyscy znamy to uczucie - przejedzenie. Powoduje, że żałujemy tego, co zjedliśmy. Jak jeść z przyjemnością?

fot. pixabay.com

Jak zapobiec przejedzeniu?

Aby nie doświadczyć uczucia ospałości i ciężkości po przejedzeniu – najlepiej do niego nie dopuścić. Jeżeli chcemy spróbować wszystkich potraw, najlepiej stosować zasadę – wszystkiego po trochu. Skosztujmy każdej potrawy, ale w małych ilościach. W ten sposób nie będziemy mieli poczucia, że tracimy jakieś smaki. Pomiędzy posiłkami sięgnijmy po zioła, które ułatwią naszemu organizmowi trawienie:

  • mięta,
  • koper włoski,
  • rumianek,
  • melisa,
  • szałwia.

Jedz powoli

Ciesz się tym czasem, tym, że jesteś z bliskimi. Jedz posiłek powoli. Dobrym pomysłem jest też nakładanie sobie mniejszych porcji na talerz. Często zjadamy dużo, bo tyle sobie nałożyliśmy, a mamy świadomość, że zostawione jedzenie na talerzu zmarnuje się. Po posiłku najlepiej sprzątnij ze stołu, aby jedzenie nie kusiło.

Pomyśl

W rozsądnym jedzeniu pomocny jest też element psychologiczny. Szczególnie między posiłkami zadajmy sobie pytanie – czy muszę to jeść? Może zamiast tego sięgnę po ciekawą książkę i w ten sposób poczekam do pory posiłku. W czasie świąt, w dni wolne od pracy często jemy z nudów!

Pomyśl o tym, jak będziesz się czuł, kiedy zjesz za dużo. Czy warto?

Wstań od stołu

Istotne jest również wyrównanie bilansu kalorycznego. Wiadomo, że święta to czas relaksu, więc nie musisz fundować sobie treningu (chyba, że chcesz), ale możesz przecież wybrać się z rodziną na spacer. Chwila ruchu i organizm pobudzi się do trawienia, metabolizm ruszy, a kolejna zjedzona potrawa nie przyniesie tak negatywnych efektów.

fot. pixabay.com

Porady dietetyka

Mamy też dla Was rady mgr Karoliny Górnik-Horn. Jest dietetykiem klinicznym, sportowym oraz psychodietetykiem.

  • Przygotuj tyle, ile jesteście w stanie zjeść

Ta zasada dotyczy ocenienia ile tak naprawdę będziecie w stanie zjeść przez Święta. Żołądek nie jest z gumy, nie rozciąga się do nieograniczonych rozmiarów. Poza tym dostęp do większości produktów mamy przez cały rok i tak naprawdę każdą potrawę możemy przygotować w późniejszym czasie. Jeśli naszykujesz za dużo to masz dwie możliwości: jeść na siłę, bo szkoda, żeby się zmarnowało, zmuszać gości do spróbowania, bo przecież tyle spędziłaś czasu w kuchni na przygotowaniach, że niegrzecznością było by z ich strony, gdyby nie zjedli. Dobrze, ale jeśli zrobisz pięć różnych sałatek i upieczesz pięć różnych ciast to nie możesz oczekiwać od gości, że zjedzą te wszystkie rodzaje smakołyków. Biorąc pod uwagę, że 60% dorosłych Polaków ma nadmierną masą ciała, pomyśl o tym, że w okresie Świąt bardzo łatwo o dodatkowy bilans kaloryczny, a co za tym idzie dodatkowe poświąteczne kilogramy. Nadwaga i otyłość to problemy zdrowotne, nie dokładajmy sobie przez Święta dodatkowych zmartwień i kłopotów ze zdrowiem, ma być to czas odpoczynku i beztroski, a nie zmartwień o nadmiar kalorii. Druga możliwość to: jak nie zjesz to wyrzucisz, zmarnujemy kolejne tony jedzenia jako społeczeństwo. Wraz z wyrzuconym jedzeniem pomyśl o zmarnowanych pieniądzach, ale również o wpływie na środowisko. Czy wiem ile km muszą przejechać niektóre produkty, aby mogły trafić na nasz stół? A zanieczyszczenia ze spalin samochodowych dostających się do atmosfery, a efekt cieplarniany, a zabójczy smog? Ucierpi nie tylko Twoja kieszeń, ale również środowisko.

  • Pamiętaj o swoich dolegliwościach i chorobach towarzyszących

Pamiętaj, że w czasie Świąt nagle cudownie nie ozdrowiejesz. Jeśli masz jakieś problemy zdrowotne i musisz stosować dietę łatwostrawną to dobór potraw wigilijnych do łatwostrawnych nie należy: wzdymająca kapusta i groch, smażony karp, pierogi ze skwareczkami, zupa grzybowa z 36% śmietaną. Pracownicy służby zdrowia wyjeżdżają w okresie świątecznym zdecydowanie za często, nie aby ratować ludzkie życie, a ratować ludzi od dolegliwości po nadmiarze świątecznego jedzenia. Bóle jelit, żołądka, ucisk w klatce piersiowej, refluks, to wszystko nie miało by miejsca, gdybyśmy spożywali żywność w odpowiedniej ilości i odpowiednio przygotowaną. Jesteś chora/chory, nie narażaj się na skutki uboczne nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Po co cierpieć dla kilku minut przyjemności z jedzenia.

fot. pixabay.com

  • Pij dużo wody

Pamiętaj o piciu odpowiedniej ilości płynów. Często w okresie Świąt zapominamy pić, co sprzyja odwodnieniu, spowolnieniu metabolizmu, problemom z zaparciami. Ważne jest też co pijesz. Odpuść sobie czarny napój w przezroczystej butelce z czerwoną etykietą. To ulepek cukru, lepiej wypić szklankę wody, niesłodzoną herbatę i zjeść kawałek domowego ciasta w to miejsce kaloryczne. Aby spalić 1 kg tkanki tłuszczowej trzeba mieć ujemny bilans energetyczny na poziomie 7000 kcal. Ciężko się chudnie, a przytyć, jedząc za dużo jest łatwo.

Zapotrzebowanie na wodę jest dla każdego indywidualne, szacuje się, że na każdy kilogram masy ciała należy wypić 30-35ml, czyli osoba ważąca 70kg, powinna wypić 2100ml czyli 2,1 l płynów.

fot. pixabay.com

  • Nie podjadaj między posiłkami

Nie przeciążaj żołądka, daj mu odpocząć, nie rozciągaj go do granic możliwości. Na okres Świąt zaplanuj posiłki na określone pory: śniadanie, obiad i kolację. Staraj się unikać ciągłego podjadania i wędrówek do lodówki, a to po kawałek ciasta, a to po dwa pierożki z wigilii bo zostały, a to mandarynka, a to sałatka. Żołądek nie ma czasu na odpoczynek, zajęty ciągłym trawieniem i mieszaniem treści pokarmowej z enzymami trawiennymi może się zbuntować. Mogą pojawić się bóle, zgaga, refluks, wzdęcia w jelitach. Między posiłkami pij za to wodę, niesłodzone herbaty i kawę.

Zbyt częste jedzenie w okresie Świąt wiąże się z nadmiernymi wyrzutami insuliny, co się wiąże ze spadkiem poziomu glukozy we krwi i odczuciem głodu. Po Świętach ciężko wrócić na stare, dobre tory, ponieważ odczucie głodu będzie towarzyszyło nam jeszcze kilka dni po zakończeniu Świąt. Dlatego, aby nie musieć stosować głodówek czy diet oczyszczających przed Sylwestrem, jedz z głową w Święta, a organizm na pewno podziękuje Ci za to dobrym samopoczuciem i brakiem wzdęć, brakiem niestrawności i uczucia przeciążenia.

Nie musisz szykować dietetycznych wersji potraw świątecznych, aby było zdrowo, wystarczy jeść z głową i umiarem te wersje tradycyjne!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj