Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

CPK odpowiada: głos mieszkańców był brany pod uwagę

Facebook Twitter

CPK odpowiada na zarzuty samorządowców i mieszkańców ws. Kolei Dużych Prędkości. O ich apelu i stanowczym "NIE" dla tej inwestycji mówiliśmy w Radiu 90. W ubiegłym tygodniu ich opinia wybrzmiała po raz kolejny. CPK podaje swoje stanowisko w tej sprawie.

Nie dla CPK po raz kolejny wybrzmiało w Czerwionce-Leszczynach

CPK odpowiada na zarzuty samorządowców i mieszkańców ws. Kolei Dużych Prędkości. To reakcja na stanowisko zaprezentowana przez burmistrzów Czerwionki-Leszczyn, Łazisk Górnych, Orzesza i Mikołowa w czasie wspólnej konferencji. Wszyscy mówili jednym głosem, że wariant inwestorski W72 jest nie do zaakceptowania. Pisaliśmy o tym w naszym portalu. Co więcej podkreślali, że przy jego wytyczaniu nie zostały uwzględnione uwagi zarówno władz gmin, przez które linia ma przebiegać, jak i bez znaczenia było zdanie mieszkańców. Jest natychmiastowa reakcja CPK.

Rzecznik odpowiada: nie wszystko jest prawdą!

Rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego, Konrad Majszyk, w piśmie jakie trafiło do naszej redakcyjnej skrzynki, punktuje co według niego było nieprawdziwymi informacjami przekazanym w czasie spotkania burmistrzów i mieszkańców. Co wylicza? Wskazuje m.in. na nieprawdziwe informacje dotyczące ilości konsultacji społecznych przeprowadzonych w czasie ustalania najlepszego wariantu przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości.

 

Nieprawdą jest, że przedstawiciele spółki CPK realizują inwestycję Katowice – Ostrawa bez konsultacji i uzgodnień z mieszkańcami, a głosy mieszkańców i samorządu nie zostały w konsultacjach uwzględnione. Podczas spotkań i konsultacji (…) modyfikowaliśmy 12 wariantów trasy kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Chodziło o to, żeby wypracować wspólnie jeden projekt który zakłada najmniej wyburzeń i ma najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. Od lutego 2020 r. zorganizowaliśmy w regionie niemal 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami. Odbyły się one na terenie 15 gmin, przez które przebiegały warianty naszej linii kolejowej.  W sumie zebraliśmy ponad 7 tys. uwag i opinii (…)

– podkreśla Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

CPK nie chce dewastacji Palowic. To szansa także dla mieszkańców

Rzecznik CPK podkreśla też, że modernizacja magistrali E65 nie jest projektem konkurencyjnym wobec budowy linii Katowice – Ostrawa. Ale też zaznacza, że nie można zrezygnować z inwestycji z powodu konieczności wyburzenia kilku domów w Palowicach, by pozbawić dostępu do KDP mieszkańców subregionu zachodniego, a to prawie 650 tys. osób. Mowa jest także o dewastacji Palowic.

W oparciu o rozwiązania przyjęte w trakcie prac nad studium wykonalności, tory (obiekty inżynieryjne) zajmą nie 180 metrów, jak wskazują niektórzy krytycy, ale od 30 metrów do maksymalnie 50 metrów szerokości. Dodatkowe miejsce jest niezbędne dla wybudowania np. dróg serwisowych i zbiorników retencyjnych, a szczegóły będą znane po zakończeniu projektowania. Ok. 1,5 km od centrum miejscowości i 800 metrów od kościoła w Palowicach powstanie przystanek kolejowy z którego mieszkańcy będą mogli korzystać w codziennych dojazdach do szkoły i pracy

-podkreśla Konrad Majszyk.

Tymczasem mieszkańcy nie mają wątpliwości – ten projekt oznacza dla nas koniec dotychczasowego życia.

Jesteśmy za rozwojem, jesteśmy za tym, żeby  Polska się rozwijała, żeby kwitła, żeby mieszkaniec z rozwiązań  inwestycyjnych był zadowolony. Ale w tym konkretnym przypadku, temu przebiegowi mówimy „nie”, ponieważ jest alternatywa. Jest linia 65, Kolej Plus, która rozwiąże kluczową dla mieszkańców tego regionu komunikację regionalną, która jest potrzebna do codziennego życia

-podkreślał Wiesław Janiszewski, burmistrz Czerwionki-Leszczyn.

Pełną treść odpowiedzi rzecznika CPK znajdziecie w naszej galerii.

 Czytaj także: 

Zobacz:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj