Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Przywrócenie tej linii kolejowej ma być przełomowe nie tylko dla Raciborza i okolic. Ma także połączyć południe z północą Polski

Facebook Twitter

Coraz bliżej połączenia kolejowego Raciborza z województwem opolskim. Samorządowcy pracują nad przywróceniem linii kolejowej Racibórz - Racławice Śląskie. Trwają zaawansowane rozmowy w tej sprawie. To również ważna informacja dla mieszkańców Pietrowic Wielkich i Baborowa.

W sprawie połączenia kolejowego Racibórz – Racławice Śląskie został podpisany list intencyjny oraz złożony wniosek o dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus. Szacowany koszt inwestycji przywrócenia linii kolejowej na trasie Racibórz – Sołectwo Racławice Śląskie to około 375 000 000 zł. Szacowany wkład własny inwestycji, który nie jest niski, wyniesie około 50 mln zł.

Co jest planowane

  • Na odcinku Racibórz-Głubczyce: odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, przystanków kolejowych, system sterowania ruchem kolejowym, długość 37,7 km, relacja: Racibórz, Racibórz Studzienna, Lekartów (stacja kolejowa), Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Bernacice, Głubczyce.
  • Na odcinku Głubczyce-Racławice Śląskie: odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, system sterowania ruchem kolejowym, remont przystanków osobowych; długość 15,354 km; relacja: Racławice Śląskie, Ściborzyce Małe, Żabczyce, Głubczyce-Las, Głubczyce.

O przywróceniu linii kolejowej z Raciborza w stronę Racławic Śląskich rozmawialiśmy z wiceprezydentem Raciborza Michałem Fitą i burmistrzem Baborowa Tomaszem Krupą:

Michał Fita: Jest taka szansa, faktycznie gminy czy też samorząd terytorialny szczebla gminnego i powiatowego napisał wspólny list intencyjny, gdzie jednogłośnie wyraziliśmy wolę tego, aby to połączenie kolejowe w trybie pasażerskim, ale również towarowym zostało odtworzone. W tej chwili taki transport towarowy odbywa się na trasie pomiędzy Baborowem a Raciborzem. Wszystkie gminy, czyli Racibórz, Pietrowice Wielkie, Baborów, Głubczyce, Głogówek- gdzie znajduje się stacja Racławice Śląskie- powiaty: głubczycki, raciborski i prudnicki podpisały taki list. Dołączyła do nas również gmina Kietrz- tam jest 9-kilometrowy fragment linii 294- również wyraża wolę odtworzenia tej linii.  Zachęciliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego do tego, aby został liderem tego projektu.

Radio 90: Za przywróceniem linii kolejowej przemawiają nie tylko kwestie sentymentalne, ale także ekonomiczne.

Michał Fita: Naszą ideą było to, aby przywrócić ten transport przede wszystkim na tej linii Głubczyce-Racławice-Racibórz i dalej w kierunku na Katowice i na Opole. Braliśmy pod uwagę ten transport pasażerski, bo na zachód od Raciborza znajduje się jeden z większych zakładów pracy, tam jest zatrudnionych około 7 tysięcy ludzi. Ci ludzie też przemieszczają się drogami publicznymi. Liczymy z jednej strony na odciążenie ruchu drogowego, z drugiej strony powiat głubczycki to potężny spichlerz nie tylko dla województwa śląskiego czy opolskiego, ale i szerszej części kraju. Wiele produktów rolnych może być transportowanych koleją zamiast drogami, które trzeba co jakiś czas remontować, najczęściej z budżetów samorządowych. Jest to wielka szansa również na zysk ekonomiczny. Mamy świadomość tego, że jest to inwestycja w setkach milionów. Ten wkład własny nie może się skupić tylko na samorządach gminnych czy powiatowych, bo ani gmina, ani powiaty nie będą w stanie udźwignąć tego 15% wkładu- nawet wspólnie, ale liczymy na pomoc rządową i na to, że uda się to zrealizować przy wsparciu dużych środków rządowych.

Rejon dworca kolejowego w Raciborzu.

O walorach ekonomicznych linii Racibórz-Racławice Śląskie mówi także burmistrz Baborowa Tomasz Krupa:

Tomasz Krupa: Walory ekonomiczne przede wszystkim. Jeżeli chodzi o turystykę, to jest na pewno linia sentymentalna. Mieszkańcy dobrze pamiętają, jak można kiedyś było koleją dojechać do każdej miejscowości. My dzisiaj przeliczamy każdą złotówkę, ta ekonomia jest dla nas bardzo ważna. Te dwa czynniki, czyli towarowy i osobowy, muszą ze sobą współgrać. Dla czynnika towarowego ważne jest, że chodzi o przywrócenie 50 kilometrów trasy Racibórz-Racławice. To jest tylko 50 kilometrów, aby płody rolne, które są zbierane podczas żniw z naszego terenu, mogły być transportowane do portu w Szczecinie. Rozmawiamy z przedsiębiorcami, jak można by zarządzać dzięki temu całą gospodarką rolną. Takim działaniem jest właśnie linia 177 oraz dodatkowe linie w kierunku Racławic i w kierunku Kietrza z Pietrowic Wielkich. Krótko mówiąc: jest to lokalny punkt widzenia, ale jeśli popatrzymy na to szerzej, widzimy, że ta linia może spowodować potężny rozwój naszej gospodarki poprzez połączenie południa Polski z północą. Dzięki takiemu wsparciu nasze przedsiębiorstwa będą miały większe możliwości, będą miały połączenie z portem morskim w Szczecinie, a co za tym idzie z Europą.

Nieczynny dworzec kolejowy w Baborowie.

Głównym centrum przesiadkowym dla tej linii będzie dworzec w Raciborzu. O to, na jakim etapie jest jego remont, zapytaliśmy Michała Fitę, wiceprezydenta Raciborza.

Michał Fita: W tej chwili został wyłoniony projektant tego dworca. W tej chwili trwają prace projektowe, one mają się zakończyć do lutego 2021 roku. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę remontu tego dworca i mamy nadzieję, że do końca 2023 roku ten dworzec będzie wyremontowany.

Dworzec kolejowy w Raciborzu.

Radio 90: Kiedy linia kolejowa Racibórz-Racławice zostanie uruchomiona, jaki czas sobie dajecie?

Michał Fita: W tej chwili mamy mniej więcej rok na przygotowanie pewnego studium wykonalności tego, jak ma to wyglądać. To jest kwestia różnych rozwiązań technologicznych czy ta linia ma być elektryfikowana, czy nie. Chodzi o wszystkie parametry kolejowe: przepusty, mosty, wiadukty, wygięcia łuków itd. Jest mnóstwo rzeczy, mamy rok na przygotowanie takiej koncepcji i tak naprawdę dopiero od tego momentu będzie mowa o tym, że składa się już konkretny wniosek na konkretne fundusze. Teraz jesteśmy na etapie wyrażenia aktu woli, aby można było planować dalsze etapy tej inwestycji.

Zobacz, jak dzisiaj wygląda dworzec kolejowy w Raciborzu:

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj