CPK pokazał koncepcję architektoniczną lotniska. Tak to ma wyglądać
Centralny Port Komunikacyjny pokazał jak ma wyglądać terminal pasażerski, czyli - jak czytamy na stronie spółki: „serce CPK”. To koncepcja architektoniczna nowego lotniska przesiadkowego.
Terminal CPK ma być połaczony z główną stacją kolejową i węzłem przesiadkowym.
Przyjęcie przez CPK koncepcji architektonicznej lotniska, przygotowanej przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, oznacza przejście do kolejnego etapu, czyli opracowania projektu budowlanego.
– czytamy na stronie spółki.
CPK wzbudza emocje w regionie
Tory Kolei Dużych Prędkości mają iść przez nasze miasta i gminy. Według wybranego w marcu wariantu inwestorskiego, linia Katowice- Ostrawa pobiegnie przez Mikołów, Orzesze i dalej Palowice, Szczejkowice, Żory, Świerklany, Połomię i Mszanę, Jastrzębie, Wodzisław i Godów. W regionie nie milkną protesty. Tydzie temu w sobotę (1.07) przy okazji dorocznej imprezy biegowej w Palowicach mówiono o tym, że gdy inwestycja powstanie znikną cenne przyrodniczo i rekreacyjne tereny. To samo podkreślano podczaas rajdu rowerowgo w Szczejkowicach.
- Protestowali pedałując. Nie dla CPK popłynęło ze Szczejkowic
- Mieszkańcy kontra CPK. Palowice: „Wciąż mówimy głośne NIE. Czy możemy coś więcej?„
- Protesty przeciwko CPK. Co robią urzędnicy? Apele, analizy i specjalna komisja
CPK. Informacje o lotnisku
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium to swoisty przestronny „przedpokój portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.
Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw. będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.
Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.
Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Dworzec kolejowy CPK to 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony.
Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.
Czytaj także:
Zobacz: