Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Pomysł na weekend w Krainie Górnej Odry: Zdobądź kolejarski fach. Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach poleca się na weekend

Facebook Twitter

Pomysł na weekend w Krainie Górnej Odry tym razem o kolejnictwie. Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej, to miejsce, które cały czas się zmienia, modernizuje, a podróż wąskotorówką to frajda nie tylko dla najmłodszych mieszkańców regionu.

Pomysł na weekend w Krainie Górnej Odry
Kolejka Rudy/ fot. Kraina Górnej Odry

Pomysł na weekend w Krainie Górnej Odry: Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach poleca się

Gratką dla fanów kolei  jest ponad 100-letnia stacja Kolei Wąskotorowej. Możesz tutaj zwiedzić halę lokomotywowni, wagonownię oraz ścieżkę multimedialną. Koniecznie musisz również zajrzeć do Śląskiej Izby, Małego Muzeum Kolejnictwa i odwiedzić warsztat kowala… ale to dopiero początek. Niepodważalnie największą atrakcją tego miejsca jest przejażdżka koleją do stacji „Rybnik Stodoły” trakcją parową lub spalinową oraz do stacji „Stanica” trakcją wyłącznie spalinową. Bez względu na to, który kierunek wybierzesz podczas jazdy będziesz mógł podziwiać uroki Parku Krajobrazowego Cysterskie Kompozycje Rud Wielkich.

Kolejka Rudy/ fot. Kraina Górnej Odry

Dla dzieci zdecydowanie największą frajdą są przejazdy drezyną a także park linowy „Stacyjkowo”, który znajduje się na terenie stacji. Naszym zdaniem zwiedzanie Zabytkowej Stacji Kolei jest strzałem w dziesiątkę dla każdego!

Kolejka Rudy/ fot. Kraina Górnej Odry

Kolej w Rudach Wielkich pojawiła się 25 marca 1899 roku. Oddano wówczas do użytku linię wąskotorową (szerokość toru 785 mm) prowadzącą z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51 km. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza.

Kolejka Rudy/ fot. Kraina Górnej Odry

• Warto też czasem zapomnieć o sprawach przyziemnych i przenieść się w czasie, chociażby poprzez odwiedzenie naszej jedynej w swoim rodzaju kolejki.
• Cała oferta niecodziennych warsztatów TUTAJ
• Ruszyły zapisy na niecodzienne wydarzenie festiwalu górnej odry, jakim jest tajemniczy ….. rudzki express, bo Diabeł Rudolf też jeździł koleją („W Rudach diabeł jeździ koleją Diabelski Express”). W programie:

  • poznanie historii diabła Rudolfa,
  • przejazd pociągiem z Rudolfem,
  • oprowadzanie przez Rudolfa po zakamarkach stacji (lokomotywownia), – poznanie działania zwrotnicy oraz sygnałów którymi posługują się kolejarze w trakcie manewrów,
  • zawody na drezynach i przeciąganie wagonu o tytuł: „Najlepszej Drużyny Parowozowej” .

Pomysł na weekend w Krainie Górnej Odry i historia niezwykłej kolei

Kolej w Rudach Wielkich pojawiła się 25 marca 1899 roku. Oddano wówczas do użytku linię wąskotorową (szerokość toru 785 mm) prowadzącą z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51 km. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza. 28 lutego 1901 r. tor kolejowy dotarł do miejscowości Paproć. Natomiast 1 kwietnia następnego roku oddano do eksploatacji dalszy odcinek z Paproci do Markowic Raciborskich. Ostatni fragment linii budowanej etapami doprowadzono do Plani (obecnie Płoni) – dzielnicy Raciborza 17 maja 1903 roku. Cała trasa z Gliwic do Raciborza przez Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice, Rudy, Szymocice, Nędzę i Babice liczyła łącznie 51 km. Już w pierwszym, niepełnym 1903 roku istnienia, kolej przewiozła 279 646 pasażerów i 10 009 ton towarów.

Dzisiaj po dawnej kolei pozostał jedynie siedmiokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do stacji Rybnik Stodoły i obiekty z układem torowym w Rudach. Główne budynki dworcowe na stacjach w Stanicy i Paproci po zniszczeniach, których doznały w 1945 r., nieudolnie odbudowane zatraciły swój dawny wygląd. Na stacji w Rudach budynek dworcowy także uległ zniszczeniu, a dzisiejszy obiekt posiada tylko oryginalne piwnice. Z hal postojowych dla taboru pozostała jedynie lokomotywownia, ale już z nowym, powojennym dachem. Hala wagonowni została rozebrana w 1969 roku.

Cała linia kolejowa z Gliwic do Raciborza Markowic została wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków i od 1 marca 1993 r. jest chroniona prawem.  Obecnie stacja w Rudach tętni życiem. Zabytkowe budynki, w tym ponad stuletnia hala lokomotywowni, są sukcesywnie odrestaurowywane. Na torach postojowych gromadzone są unikatowe lokomotywy i wagony, a większość z tych eksponatów w przyszłości będzie można zobaczyć w ruchu.

Miejsce to stało się także punktem organizacji wielu wydarzeń plenerowych. I tak 1 maja, czyli zaledwie kilkanaście dni temu, na terenie stacji wąskotorówki odbył się nawiązujący do czasów PRL-u pochód pierwszomajowy. Impreza przyciągnęła tłumy mieszkańców nie tylko ziemi raciborskiej.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 20 maja 2024